Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Solid grundbog

Anmeldelse

Solid grundbog

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

L & R Uddannelse

Fag

Naturgeografi

Bogens forfatter(e)

Pernille Ladegaard Pedersen, Tomas Westh Nørrekjær og Niels Vinther

Antal sider

240

Pris

387,25,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Naturgeografi C er kommet i en tredje, stærkt revideret og udvidet udgave. Den dækker først og fremmest C-niveauet, men dele af den kan også bruges på B-niveauet. Den største nyskabelse er et omfattende kapitel om feltarbejde og øvelser, hvor der er rigeligt at plukke af.

Bogen består af seks kapitler, der dækker geologi, klimatologi, hydrologi, geomorfologi, energi samt produktion, teknologi og naturgrundlag. Desuden er der et afsnit om kartografi og det omtalte kapitel om feltarbejde og øvelser. Endelig er der et geoleksikon, der også fungerer som indeks, samt en lille udmærket linksamling.

Det er kendetegnende, at der er arbejdet meget med teksten, hvor forfatterne har gjort sig umage med at forklare det vanskelige stof. Det gælder eksempelvis to emner, der kan være vanskelige for eleverne. Dels det globale vindsystem og corioliskraften, dels strålingsbalancen, hvor forfatterne går fint i dybden.

Generelt er der en fin balance mellem afsnittene i de enkelte kapitler, men man kan altid diskutere, om noget skulle have været uddybet. Især kapitlet om produktionsgrundlag, teknologi og naturgrundlag, der af naturlige årsager er mere tematisk anlagt, kunne man godt tænke sig, at der var givet mere plads til. Til gængæld fylder afsnittet om kystlandskabet meget. Det skal dog medgives, at når der arbejdes med det nævnte kapitel om produktionsgrundlaget, vil lærere typisk supplere med andet materiale.

Imidlertid ændrer det ikke ved, at bogen er meget veldisponeret.

Naturgeografi C er en rigtig god lærebog, der fokuserer på det væsentlige. Aktuelle eksempler indgår, men uden at flytte fokus fra kernestoffet.  Desuden er bogen meget vel illustreret med fotoer og god grafik.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater