Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Sociologibogen

Anmeldelse

Sociologibogen

Anmeldt af_
Thomas Brovst

Forlag

Columbus

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Søren Juul, Jørgen Elm Larsen og Jytte Kristensen

Antal sider

252

Pris

143,-
Anmeldt af_
Thomas Brovst

Nyskabelse

Vi er vant til, at grundbøger i sociologi tager udgangspunkt i temaer som for eksempel kultur, ungdom, identitetsdannelse og så videre. Sociologibogen har brugt en anden approach. Her vælger man snarere at fortælle sociologiens historie.

Efter en afgrænsning af faget, herunder en spændende diskussion om, hvorvidt sociologien bør have en samfundskritisk tilgang, fortsættes med de klassiske sociologer og deres analyse af fremvæksten af det moderne samfund og konsekvenser for menneskers sociale liv.

Herefter spørgsmålet om, hvordan sociale systemer fungerer (Parson, Merton og Luhmann), efterfulgt af hverdagslivets sociologi, blandt andet med en fin gennemgang af Goffman.

Kapitel 5 handler om den sociale konstruktion af magt (Foucault og Bourdieu). Kapitel 6 benytter Habermas og Honneth til at analysere kritisk teori, og bogens sidste kapitel, Sociologiske samtidsdiagnoser, kommer rundt om neoliberalismen, kommunitarismen, det refleksivt moderne, belastningen og fremmedgørelsen af individerne. Centrale temaer, der med fordel kunne være udfoldet yderligere, da det typisk er disse teorier, vi benytter, når vi tolker vores hverdag.

Det er lykkedes forfatterne at skabe en sammenhængende fremstilling af, hvordan samfundet har udviklet sig de sidste 150 år set med sociologiske briller, og hvor de store sociologiske tænkere indpasses på en fin måde. Centrale begreber foldes ud i teksten, og i bogsidernes margen defineres disse begreber kort.

Bogen er velskrevet. Den vil blive brugt på A-niveau i gymnasiet, men måske endnu mere på videregående uddannelser, hvor den fylder et hul ud.
På bagsiden af bogen skriver forlaget, at der følger en hjemmeside med med supplerende materiale og bogens figurer. Bogen udkom i december 2016, men i skrivende stund, primo februar 2017, er materialet stadig fraværende. Det er skidt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater