Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Shorts – kortfilm i undervisningen

Anmeldelse

Shorts – kortfilm i undervisningen

Anmeldt af_
Ken Nielsen

Forlag

Systime

Fag

Mediefag (og dansk)

Bogens forfatter(e)

Dorte Granild og Mette Wolfhagen

Antal sider

134

Pris

284 kr.,-
Anmeldt af_
Ken Nielsen

Dorte Granild og Mette Wolfhagen har en udsøgt evne til at forkæle os lærere med nogle fremragende og absolut brugbare bøger. De har tidligere skrevet bogen Dox om dokumentarfilm, som udforsker genren på en anderledes og meget relevant måde, og denne gang kaster de sig over en ny genre – kortfilmen.

Kortfilmen som genre har efterhånden mange år på bagen både inden for og uden for skolens tykke mure, og man kunne spørge sig selv, om der er noget nyt at bidrage med – det er der heldigvis! Granild og Wolfhagen har begået en meget interessant og grundig bog, som er anvendelig både i dansk og mediefag.

I danskfaget kan man dykke ned i særligt det første kapitel, hvor Granild og Wolfhagen sætter nogle gode begreber på genren og skaber overskuelighed for eleverne. De kortlægger genrens mange facetter fra den klassisk fortællende kortfilm over til den eksperimenterende kortfilm, hvorefter de runder af med forskellige analytiske tilgangsvinkler til Anders Walters oscarnominerede kortfilm Ivalu. Kapitlet er meget håndgribeligt, men samtidig dybdegående.

For mediefagslæreren på både C-, B- og A-niveau er der i de resterende kapitler meget guf at kaste sig over. Der er en grundighed i afsnittet omhandlende produktionsfasen, som er virkelig brugbar og dejligt konkret, når man beskæftiger sig med filmproduktion. Hvis man vil ind i auteuranalysens univers, så giver tredje kapitel rig mulighed for det, for her bliver instruktøren Anders Walter dissekeret på alle ledder og kanter til stor fornøjelse for den grundige elev/lærer. Her kan man få indsigt i en instruktørs tanker, arbejdsprocesser, forbilleder og motivationer, hvilket sjældent er set i en dansksproget udgivelse.

Granild og Wolfhagen afrunder bogen med at trække tråde tilbage til Dox, da de afslutningsvis behandler dokumentarkortfilmen og dens DNA. Med denne bog har Granild og Wolfhagen endnu en gang præsteret et stykke tankevækkende og interessant faglitteratur, som går meget grundigt til værks, og hvor man kan mærke forfatternes passion for genren.

Bogen skal efter min mening have seks ud af seks stjerner, da den er en kærkommen udgivelse til begge mine fag (dansk og mediefag), idet den giver mulighed for at udvide lærerens og elevernes horisont inden for ikke blot denne genre, men også filmproduktion generelt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater