Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Scenekunst – her og nu

Anmeldelse

Scenekunst – her og nu

Anmeldt af_
Annemette Westh

Forlag

Praxis

Fag

Dramatik

Bogens forfatter(e)

Johanne Winding Nordestgaard, Marlene Follmann Ballebye, Mette Kobow og Lene Voss Bredsten

Antal sider

224
Anmeldt af_
Annemette Westh

Faglig tyngde kombineret med praktisk anvendelighed

Med Scenekunst – her og nu har vi endelig fået den udgivelse, dramatik faget har savnet! Forfatterne giver os et historisk rids over teatertradition er samt skarpe analyseredskaber til aktuelle teatertendenser, som er virkelig brugbare. Bogen er suppleret med flotte fotos fra mange forskellige teaterforestillinger, som illustrerer tendenserne meget overbevisende. Kapitlet om de aktuelle teatertendenser er fremragende og beriger os med begreber til (også) at analysere den vilde, fascinerende og komplekse teaterscene anno 2025. Forfatterne skriver: ”Hvad karakteriserer den aktuelle scenekunst? Den er nytænkende, eksperimenterende, i konstant forandring og lader sig derfor ikke så nemt indfange.” Det har de helt ret i!

Vi får blandt andet en præsentation af det postdramatiske formsprog og begrebet det reflekterende samtids teater, hvor der er en klar politisk og samfundskritisk tendens. Når teatret udfordrer med politiske og ubehagelige emner, skabes der rum for refleksion, debat og nye perspektiver. Afsnittet om det postdramatiske formsprog er meget anvendeligt og forholder sig blandt andet til, at rollebegrebet er under forandring, ligestillet dramaturgi, fragmenterede tekster, kollektive processer og det ekstraordinære scenerum, hvor lys og lyd også har en udvidet betydning som kunstnerisk virkemiddel. Grundbogen kombinerer faglig tyngde med praktisk anvendelighed.

Scenekunst – her og nu indeholder ni velskrevne kapitler i flot layout, som er suppleret med fine øvelser og refleksionsopgaver til elevernes portfolio: “Intro til dramatik”, “Æstetiske læreprocesser”, “Teaterforestillingen”, “Teatertraditioner”, “Aktuelle teater tendenser”, “Skuespilteknikker”, “Fore stillingsproduktion”, “Analysemetoder”, “Det tværæstetiske”.

Desuden er der et overflødighedshorn af materiale, som ligger online på: https://master.praxis.dk/course/view.php?id=75449. Her er der afsnit med praktiske øvelser, forløb, skuespilleren, instruktøren, scenografen, SRP, tekstuddrag og teaterlandskabet. I afsnittene om skuespilleren og instruktøren er der super fine interview med instruktørerne Christian Lollike, Elisa Kragerup og Sigrid Johannesen. Bidragene fra skuespillerne Jens Jørn Spottag og Camilla Bendix m.fl. giver et unikt indblik i skuespillerfaget og dets kreative muligheder. Den digitale ressource er et sandt overflødighedshorn af materiale, som er gennemarbejdet, overskueligt og umiddelbart anvendeligt i undervisningen. Det er en gave. What’s not to like?

Som forfatterne skriver, er dramatik et vigtigt fag, der giver eleverne redskaber til at udtrykke følelser, skabe fællesskab og se verden fra andres pers pektiv. Scenekunst – her og nu giver nøglerne til denne indsigt gennem begreber, øvelser og refleksioner, der udvikler både kreativitet og empati – og som hjælper os/eleverne til at forstå, hvad det vil sige at være menneske, på scenen såvel som udenfor. Vigtigt, sandt og sådan!

Forfatterne har skabt grundbogen ud fra en lyst til at vække skaberglæde, styrke forståelsen af scenekunst og give redskaber til at arbejde kreativt med både tekst, krop og stemme i faget dramatik. Ambitionen er indfriet og mere til – og grundbogen bør også inspirere til at arbejde med dramatik i andre fag. Tak!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater