Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Ungdomsliv i en præstations- og selvrealiseringskultur

Anmeldelse

Ungdomsliv i en præstations- og selvrealiseringskultur

Anmeldt af_
Benny Jacobsen

Forlag

Hans Reitzels Forlag

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Søren Juul, Jørgen Elm Larsen og Pia Ringø

Antal sider

228
Anmeldt af_
Benny Jacobsen

Ungdomslivets udfordringer

Et næsten obligatorisk emne i undervisningen får med denne bog både empirisk og teoretisk ballast. Den centrale pointe er, at væksten i mistrivsel er et kulturelt og et samfundsproblem. Mistrivslen forstås som et resultat af sociale patologier, dvs. samfundsmæssige strukturer og forandringsprocesser, der gør voksende grupper af unge sårbare. Bogen har således undertitlen ”(Ungdomsliv) i en præstations- og selvrealiseringskultur”. Forfatterne mener selv, at de er nyskabende med denne fremgangsmåde, og er for eksempel kritiske over for Trivselskommissionens forståelse af trivselsudfordringerne. Set med Ungdomslivs briller skyldes mistrivslen ikke først og fremmest sprog, sociale medier, overdiagnosticering eller overbeskyttende forældre, men en samfundsbelastning, der presser stadigt flere unge ud over kanten. I bogens analyse af præstations- og selvrealiseringskulturen trækker de på Honneths ændrede anerkendelsesbetingelser, Rosas accelerationssamfund, der har forringet betingelserne for resonans og ført til følelser af tomhed, retningsløshed og meningsløshed hos flere unge, og endelig Reckwitz’ Singulariteternes samfund. Efter overtegnede anmelders vidende er denne tilgangsvinkel dog ikke ny – det er vel netop de sociologer, vi i undervisningen benytter som forståelse af menneskelig adfærd i det senmoderne samfund!

Ikke desto mindre er det en glimrende bog, de tre forfattere har udgivet. Helt klassisk, i den forstand at den starter med en problemstilling, som leder over i en problemformulering: ”Hvordan erfarer unge i udskolingen, i gymnasiet og i uddannelsestilbud for unge med autisme og/eller AD(H)D præstations- og selvrealiseringskulturen? Og hvilke forandrede betingelser for ungdomslivet kan forklare, at flere unge mistrives og diagnosticeres med autisme og AD(H)D?”

Herefter følger teorien – videnskabsteoretisk tilgang, datagrundlag, teoretisk forforståelse, og endelig en fornem analyse af de grupper, som problemformuleringen nævner. Bogen trækker på de kvantitative data, der findes i dag, og forfatterne har selv foretaget interview med cirka 75 unge fra de nævnte grupper. Det samlede datagrundlag for analysen er dermed omfattende.

Bogen er et omhyggeligt stykke forskningsarbejde og dermed nok ikke egnet som lærebog, men der kan plukkes mange interessante pointer, blandt andet fra referaterne af de mange interview.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater