Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

“Så kan de lære det!”

Anmeldelse

“Så kan de lære det!”

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Clemmer Du

Fag

Musik (dansk, historie)

Bogens forfatter(e)

Finn Gravesen og Jakob Faurholt

Antal sider

342

Pris

300,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Replikken er forfatterne Jakob Faurholt og Finn Gravesens som billedkommentar til bombningen af Apollo Teatret midt i København under den tyske besættelse af Danmark. Revyprovokationen af besættelsesmagten var blevet for meget, og nu skulle den meget populære underholdningsbranche have en lærestreg.

Finn Gravesen er tidligere gymnasielærer i musik og dansk, fagkonsulent, DR-undervisningskonsulent og ikke mindst medforfatter til den skelsættende nyskrivning af musikhistorien: Gyldendals Musikhistorie fra 1982. Vi er ikke ude i en didaktisk bog med elevspørgsmål og den slags. Bogen rækker bredt ud til en supplering i fagene historie, musik, dansk, dramatik, mediefag, dans og alle dem, der vil blive klogere på vores fortid og formidle den videre til vore elever.

Med komponisten Kai Normann Andersen som helt centralt omdrejningspunkt har de to forfattere skrevet en særdeles læseværdig dansk kulturhistorisk bog om perioden cirka 1870-1960. Det er sprogligt set kulturhistorisk formidling i særklasse. Kun hvis man har beskæftiget sig med litteratur, musik og historiske samfundsforhold igennem mange år, kan man skrive en bog som denne.

Først en biografisk del om komponisten, ”den sky romantiker”, Kai Normann Andersen med mange tankevækkende kommentarer, refleksioner, læservenlige og almendannende sidespring – hele tiden med imponerende dokumentationsdybde. Siden et kapitel om dansk revyhistorie og om dansk filmhistorie i samme periode, hvor Kai Normann Andersen er en aktiv musikalsk deltager, men ikke ellers. Hans sange er i dag en væsentlig del af vores sangskat: Glemmer du, Den alle-
rsidste dans, Du gamle måne, Man binder os på mund og hånd.

Bogen indeholder også afsnit med tekst- og musikanalyser, biografier, en tidslinje for perioden, mange centrale citater, billeder og interview fra et omfattende researcharbejde. Det er fint med vidensdeling og genbrug, men her er der noget centralt og delvist nyt fra

Danmarkshistorien, som vi som lærere skal bearbejde didaktisk og bruge flerfagligt. Det kræver stunder til fordybelse og tilrettelæggelse.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater