Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Rusland på tværs

Anmeldelse

Rusland på tværs

Anmeldt af_
ck

Forlag

Hovedland

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Jens Jørgen Nielsen

Antal sider

416

Pris

300 kr.,-
Anmeldt af_
ck

Whataboutism

Når Putin af vestlige journalister konfronteres med spørgsmål om ‘menneskerettigheder’ og ‘russisk aggression’, så svarer han sjældent direkte på spørgsmålet, men svarer igen: ”Hvad med jer selv?” “Hvad med Irakkrigen?” “Racismen i USA etc.” Dette retoriske greb, som kaldes whataboutism, er perfekt til at udstille andres hykleri og dobbeltmoral, og forfatter og journalist Jens Jørgen Nielsen har skrevet en hel Ruslands-historie, som netop skal udstille Vestens dobbeltmoral og ‘blinde vinkler’. Med andre ord, Vestens russofobi skygger for, at vi heller ikke er perfekte. To eksempler: Ivan den Grusommes barbari optræder ofte som et sandfærdigt billede af Rusland (gerne ført helt op til i dag), men hov, var 1500-1600-tallets Europa ­ikke mindst lige så brutalt og voldeligt? Og er Vestens forsøg på at udbrede demokrati og menneskerettigheder ­ikke at sammenligne med Kominterns forsøg på at udbrede kommunismen? En af bogens hovedpointer er at vise, at Rusland er mere europæisk end asiatisk, og det er der bestemt gode argumenter for at mene. Men der er også rigtig mange gode argumenter for det modsatte, men dem hører vi så ikke så meget om.

Bogens hovedfokus er lagt på nyeste tid (fra 1980’erne og frem til i dag), og konstant forklares og legitimeres den russiske stats handlinger (med behørig afstandtagen til stalinismens excesser). Og hvis nogen skulle være i tvivl, så er det Vesten, som tilskrives skurkerollen: Det er Vestens hovmod og aggressioner, som er skyld i, at Ruslands demokrati ikke ligefrem er blomstrende, og at Rusland nu væbner sig til tænderne. Bogen er et vigtigt bidrag til at forstå Ruslands ‘brydsomme’ forhold til Vesten, og det er stærkt tiltrængt at få Kremls perspektiv loyalt præsenteret i en dansk kontekst (farverevolutionerne i henholdsvis Ukraine og Georgien udlægges for eksempel som topstyrede aktioner, hvor en lille gruppe vestligt finansierede ballademagere hjælper USA-venlige politikere til magten). Imidlertid ender den endimensionelle historiefortælling med at blive et partsindlæg, således at den ønskede dialog bliver til en monolog. Men bogen er uomgængelig i en historiebrugs-diskussion i et Ruslands-forløb eller i en SRP/SSO. Eller i et retorikforløb om whataboutism.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater