Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Religion – Kort og godt

Anmeldelse

Religion – Kort og godt

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Columbus

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Allan Poulsen

Antal sider

212

Pris

180,-
Anmeldt af_
Vorre

Og godt er det!

 

Det er både en grundbog, en håndbog og en repetitionsbog til eksamen i religion. Bogen vil give et samlet overblik, og det drejer sig derfor om det generelle og typiske ved verdensreligioner, som de fremtræder i dag, koncentreret beskrevet. Nu er det forskellige boggenrer, som forfatteren vil samle i en, og han gør sig derfor også mange forbehold i bogens forord om sit forsøg. Nuancerne mangler begribeligvis, så læreren må i arbejde.

Lykkes det så for ham? Det synes jeg og endda rigtig godt, og det skyldes blandt andet, at han ved brug af Ninian Smarts syvpunkts-religionsmodel, der som et stramt net lægges over præsentationerne af de enkelte religioner, får skabt det ønskede overblik, der også muliggør en klar sammenligning af disse på de syv punkter. Som noget nyt i det gymnasiale religionsfag præsenteres verdensreligionernes aksiale epoke (500 f.v.t. plus/minus cirka 300 år), hvor religionerne går over og bliver frelsesreligioner, kristendom og islam ses som en videreudvikling af jødedom. Om end dette epokebegreb er meget omdiskuteret, er det udmærket, at forfatteren introducerer det til religionsfaget.

Bogen er velskrevet i et kortfattet og præcist sprog, men af og til kan sætningsfølgerne få en noget opremsende karakter, der nok mere vil være brugbart til repetitionen, når sagen eller problemet er blevet  forklaret. Med introduktionen af den aksiale epoke kunne jeg have ønsket en fyldigere redegørelse for epokens nye religiøse-etiske begreber, samt at ligheder og forskelle af disse i de forskellige religioner var blevet trukket skarpere op.

En pudsig ting for mig er, at forfatteren mener, at man er nødt til fagligt at arbejde som ‘metodisk ateist’. Jeg vil mene, det er mere korrekt at sige, at man bør arbejde som ‘metodisk agnostiker’.

Bogen er god og fint anbefalet også med det meget fængede billedmateriale, et nyttigt leksikon, og på bogens hjemmeside kan man finde tjekspørgsmål til de enkelte kapitler samt præsentation af kinesisk og japansk religion.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater