Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Regn med biologi

Anmeldelse

Regn med biologi

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Nucleus

Fag

Biologi, bioteknologi, matematik

Bogens forfatter(e)

Jesper Ruggaard Mebus, Svend Erik Nielsen

Antal sider

152

Pris

224,-
Anmeldt af_
Vorre

Hjælp!

Jeg er i den lykkelige situation, at jeg har papir på, at jeg ikke forstår matematik. Jeg bestod ikke den skriftlige studentereksamen dengang. Men jeg har heldigvis haft 50 gode år siden da med mine naturvidenskabelige fag. Så konklusionen på den hændelse er, at man KAN leve et godt liv uden matematik. Men nu skal matematik ind i undervisningen i naturvidenskabelige fag i gymnasiet. Så forfattere har sat sig for at give os matematik­gumpetunge lærere hjælp. Tak for det.

De biologiske emner er omfattende. Der er blandt andet omtale af populationsgenetik, Hardy-Weinberg, genetisk drift, fylogeni, enzymkinetik, fangst-genfangst for slet ikke at tale om Shannon-indeks, og der er sørme også blevet plads til omtale af Sørensen-indeks. Big data, som er det nye sort, er selvfølgelig også behandlet.

Mindst en af forfatterne er faldet i den grønlandske gryde, hvor nordlys bliver blandet, så et af eksemplerne på brug af matematik handler om de farlige små dyr: moskusokser. Måske vil der være andre eksempler på undersøgelse af spørgsmålet om, hvorvidt en bestand er i eksponentiel vækst. Nuvel. Det er befriende, at det ikke igen skal handle om mikroorganismer, når talen er om vækst.

Forfatterne har klogelig valgt at omtale og henvise til software, som kan skaffes gratis, og bogens website har hjælp til brugen.

Siderne med tabeller og diagrammer og andet matematisk hokus­pokus er livet op med billeder med biologisk relevans. Både en tiger, en snegl og Darwin er kommet med, så siderne forekommer ikke urimeligt teksttunge.

Det var en stor glæde at se, at i hvert fald én af boksene med tips og tricks sætter spot på en hyppig fejl, som eleverne har med fra folke­skolen.

Bogen vil helt sikkert gøre nytte for eksempel i studieretnings­pro­jekter.

Selvom min talblinde bio-geo-hjerne kun begriber 66,6666 procent af bogen, skal den nu alligevel have fem stjerner, for den vil helt sikkert være en god hjælp i tværfaglige sammenhænge. Der er hjælp at hente.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater