Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Regn med biologi

Anmeldelse

Regn med biologi

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Nucleus

Fag

Biologi, bioteknologi, matematik

Bogens forfatter(e)

Jesper Ruggaard Mebus, Svend Erik Nielsen

Antal sider

152

Pris

224,-
Anmeldt af_
Vorre

Hjælp!

Jeg er i den lykkelige situation, at jeg har papir på, at jeg ikke forstår matematik. Jeg bestod ikke den skriftlige studentereksamen dengang. Men jeg har heldigvis haft 50 gode år siden da med mine naturvidenskabelige fag. Så konklusionen på den hændelse er, at man KAN leve et godt liv uden matematik. Men nu skal matematik ind i undervisningen i naturvidenskabelige fag i gymnasiet. Så forfattere har sat sig for at give os matematik­gumpetunge lærere hjælp. Tak for det.

De biologiske emner er omfattende. Der er blandt andet omtale af populationsgenetik, Hardy-Weinberg, genetisk drift, fylogeni, enzymkinetik, fangst-genfangst for slet ikke at tale om Shannon-indeks, og der er sørme også blevet plads til omtale af Sørensen-indeks. Big data, som er det nye sort, er selvfølgelig også behandlet.

Mindst en af forfatterne er faldet i den grønlandske gryde, hvor nordlys bliver blandet, så et af eksemplerne på brug af matematik handler om de farlige små dyr: moskusokser. Måske vil der være andre eksempler på undersøgelse af spørgsmålet om, hvorvidt en bestand er i eksponentiel vækst. Nuvel. Det er befriende, at det ikke igen skal handle om mikroorganismer, når talen er om vækst.

Forfatterne har klogelig valgt at omtale og henvise til software, som kan skaffes gratis, og bogens website har hjælp til brugen.

Siderne med tabeller og diagrammer og andet matematisk hokus­pokus er livet op med billeder med biologisk relevans. Både en tiger, en snegl og Darwin er kommet med, så siderne forekommer ikke urimeligt teksttunge.

Det var en stor glæde at se, at i hvert fald én af boksene med tips og tricks sætter spot på en hyppig fejl, som eleverne har med fra folke­skolen.

Bogen vil helt sikkert gøre nytte for eksempel i studieretnings­pro­jekter.

Selvom min talblinde bio-geo-hjerne kun begriber 66,6666 procent af bogen, skal den nu alligevel have fem stjerner, for den vil helt sikkert være en god hjælp i tværfaglige sammenhænge. Der er hjælp at hente.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater