Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Reading Shakespeare In Our Time

Anmeldelse

Reading Shakespeare In Our Time

Anmeldt af_
Thomas Brovst

Forlag

Columbus

Fag

Engelsk

Bogens forfatter(e)

Birgitte Speyer

Antal sider

192

Pris

206,-
Anmeldt af_
Thomas Brovst

Forfriskende tilgang til Shakespeare

Denne lærebog er inddelt i fire kolonner, hvor hver kolonne tjener sit eget formål:

Kolonne nr. 3 indeholder Shakespeares egen tekst, kolonne nr. 2 gloser, kolonne nr. 1 forfatterens litterære kommentarer, for eksempel om puns, symbolism, themes og ikke mindst scenevirkemidler.

Kolonne nr. 4 indeholder kommentarer, der kan bibringe læseren en højere forståelse.

Forfatterens kommentarer er nyttige – og formuleret på et æstetisk smukt engelsk, man bliver glad af at læse.

Bogen indeholder uddrag fra tre dramaer: 1) Hamlet; 2) Macbeth; og 3) The Merchant of Venice. Den fokuserer på bestemte udpluk, det vil sige, at en masse er valgt fra. Referencer til græsk og romersk mytologi er nedtonet. Enhver har sine egne kæpheste, og man kan altid diskutere for og imod en bestemt udvælgelse.

Når bogen ligger på bordet, fungerer det godt med de fire kolonner med gloserne på venstresiden og Shake­speares ”brødtekst” på højre side. Sidder man med bogen i hånden, kan det føles upraktisk, at tekst og gloser ikke er på samme side (læsevinkel).

Ellers er idéen med de fire kolonner velvalgt for bogens emne og koncept – og bogen er relevant i forhold til reformen, hvor A-niveau fremover skal dykke ned i minimum to Shakespeare-tekster.

Til sidst i bogen er der en ganske kort opsamling af litterære og sproglige betragtninger, men man risikerer at overse dem. De kunne – udvidet med syv siders dybere introduktion til Shakespeare – med fordel have været flyttet om i begyndelsen af bogen. Dette kunne have givet et mere samlende overblik, hvilket synes at mangle.

Alt i alt fem stjerner ud af seks for en fortrinlig lærebog, som det er behageligt at arbejde med, og som giver en forfriskende ny og didaktisk vellavet indføring i en del af Shakespeares værk med en del opgaver og arbejdsspørgsmål.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater