Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

PsykB – temaer til psykologi på B-niveau

Anmeldelse

PsykB – temaer til psykologi på B-niveau

Anmelder_
Jan Bæk

Forlag

Frydenlund

Fag

Psykologi

Bogens forfatter(e)

Magnus Riisager m.fl

Antal sider

518

Pris

449,99 kr.,-
Anmeldt af_
Jan Bæk

Inspirerende temabog

Temalæsning på B-niveau er en fagdidaktisk udfordring. Temaet skal indeholde psykologisk teori og metode fra flere forskellige kernestofområder, der skal arbejdes med empiri, og det hele skal ende med en sammenhængende psykologifaglig og teoripluralistisk forståelse af temaets problemstillinger. Dette ideal er endemålet for de fagligt velfunderede elever ved undervisningens afslutning. Det er der, vi skal hen – men jeg begynder sjældent undervisningen her.

Frydendals nye temabog til B-niveau indeholder ni bud på temaforløb tilrettelagt med læreplanens eksamenskrav i baghovedet. Hvert temakapitel er på cirka 40 normalsider med emner som kommunikation, følelser, kærlighed, præstationskultur, retspsykologi med mere.

Hvert tema indledes med angivelse af eksakte læringsmål, hvorefter det psykologifaglige stof udfoldes. Eleverne får ikke nogen grundig gennemgang af kernestoffets centrale psykologiske teorier (forudsættes bekendt?). I stedet præsenterer hvert tema en palet af forskellige empiriske undersøgelser og teoretiske perspektiver, hvorefter eleverne via aktuelle cases udfordres i selv at formulere problemstillinger og analysere disse ud fra valgt psykologisk teori. Hensigten er at træne elevernes analytiske kompetencer frem imod eksamen. Derfor omtales de enkelte undersøgelsers design også grundigt, hvilket inviterer til kritisk metodeevaluering.

Bogens tre første kapitler præsenterer fagets metoder og arbejdsformer. Her er tale om copy-paste fra forlagets grundbog til C-niveau tilsat vejledning i at opstille synopsis samt udføre feltarbejde. Sidstnævnte er særligt relevant på B-niveau, og afsnittet rummer fine huskelister og beskrivelse af potentielle faldgruber, hvilket nok kan forebygge mange skuffelser, når eleverne selv skal kaste sig ud i at foretage undersøgelser.

Fremstillingen af temastoffet er velgennemtænkt. Forfatterne er tydeligvis erfarne og dygtige didaktikere med god fornemmelse for elevaktiverende arbejdsformer. Jeg vil dog mene, at der sine steder stilles temmelig høje forventninger til elevernes psykologifaglige forforståelse. Eller til supplerende lærerformidling af stoffet. Men her er det så, at den enkelte underviser sætter sit personlige præg på undervisningen ud fra kendskabet til eleverne.

Bogens forfattere har lagt et stort arbejde i at gennemtrawle aviser og tidsskrifter for at finde velegnede cases og undersøgelser. Det kan vi andre så nyde godt af. Jeg tænker, at mange klip fra denne bog dukker op i fremtidige eksamensspørgsmål.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater