Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Praktisk lærebog til flere års undervisning

Anmeldelse

Praktisk lærebog til flere års undervisning

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

København 2016 (Gyldendal Uddannelse)

Fag

Tysk

Bogens forfatter(e)

Kate Fuchs og Mathilde Sinding

Antal sider

312

Pris

275,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

De to yngre tyskkolleger fra henholdsvis Sønderborg og Helsingør har fremlagt et fyldigt materiale til tyskundervisningen med vægt på praktisk tysk grammatik og tysk hverdagssprog. De fremlægger altså en god brugsbog med fokus på samtale og tekstforståelse, sådan at forstå at eleverne får lært mange tyske gloser og – hvad der er vigtigst – får lært at bruge dem i en samtalesituation. Ud fra dette følger bogen fint konceptet for en moderne sprogundervisning. Vægten er lagt på kommunikation og interaktion, ikke så meget på litteraritet og litterær analyse. Men der er masser af tekstarbejde og glosetræning alligevel, ingen tvivl om det. Hvert kapitel indledes med en dialogøvelse for eleverne til indlæring af relevante spørgsmål og chunks til kapitlets tekst, hvorefter der følger redemittel og intro til teksten. Så er eleverne parate til at læse teksten og løse opgaverne. Automatisering af tyske vendinger er formålet her. De mange opgaver behandler teksten på kryds og tværs og er mestendels partnerarbejde. Til sidst følger ekstraøvelser med glosemæssig relevans for tekstens emne. De skriftlige opgaver til slut skal løses to og to eller solo, så det interaktive-kommunikative aspekt er opretholdt hele bogen igennem.

Derudover er der for læreren den store fordel, at alle opgaver er klar til at blive løst, de bliver præsenteret og er lige til at gå til, så på den måde passer udgivelsen også til gymnasiets arbejdsbetingelser i dag, hvor kollegerne skal arbejde mere med en kortere forberedelsestid. Således er denne lærebog løsningen på en stressende undervisningsramme.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater