De to yngre tyskkolleger fra henholdsvis Sønderborg og Helsingør har fremlagt et fyldigt materiale til tyskundervisningen med vægt på praktisk tysk grammatik og tysk hverdagssprog. De fremlægger altså en god brugsbog med fokus på samtale og tekstforståelse, sådan at forstå at eleverne får lært mange tyske gloser og – hvad der er vigtigst – får lært at bruge dem i en samtalesituation. Ud fra dette følger bogen fint konceptet for en moderne sprogundervisning. Vægten er lagt på kommunikation og interaktion, ikke så meget på litteraritet og litterær analyse. Men der er masser af tekstarbejde og glosetræning alligevel, ingen tvivl om det. Hvert kapitel indledes med en dialogøvelse for eleverne til indlæring af relevante spørgsmål og chunks til kapitlets tekst, hvorefter der følger redemittel og intro til teksten. Så er eleverne parate til at læse teksten og løse opgaverne. Automatisering af tyske vendinger er formålet her. De mange opgaver behandler teksten på kryds og tværs og er mestendels partnerarbejde. Til sidst følger ekstraøvelser med glosemæssig relevans for tekstens emne. De skriftlige opgaver til slut skal løses to og to eller solo, så det interaktive-kommunikative aspekt er opretholdt hele bogen igennem.
Derudover er der for læreren den store fordel, at alle opgaver er klar til at blive løst, de bliver præsenteret og er lige til at gå til, så på den måde passer udgivelsen også til gymnasiets arbejdsbetingelser i dag, hvor kollegerne skal arbejde mere med en kortere forberedelsestid. Således er denne lærebog løsningen på en stressende undervisningsramme.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode