Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Postmodernisme på mange måder

Anmeldelse

Postmodernisme på mange måder

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Lindhardt og Ringhof

Fag

Engelsk

Bogens forfatter(e)

Niels-Martin Trier Josefsen

Antal sider

152

Pris

331,25,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Denne velglosserede lærebog er fint nyt til engelsk. Forfatterens egne afsnit med introer til postmodernismen – bogens omdrejningspunkt – og dens stilarter er affattet på et dejligt engelsk og giver nyttig viden.

Første emne tager udgangspunkt i drama. Personligt er jeg ikke så meget til drama i undervisningen, men forfatteren brænder for denne genre, ligesom en del andre engelsklektorer gør. Derfor har kapitlet In-Yer-Face Theatre sin berettigelse.

Jeg er mere til prosa som i de sidste to kapitler, Dick Lit and Fratire og Queer Readings.

Det er genialt at have et kapitel om dick lit som supplement til feminisme og chick lit, der i en årrække, med rette, har stået stærkt. Eksempelvis er jeg vild med uddragene af Paul Neilans roman Apathy and Other Small Victories, hvis levende og tidstypiske postmoderne stilart appellerer til et ungdommeligt publikum.

Med hensyn til bogens tredje del, Queer Reading, har jeg ikke helt gennemskuet systematikken bag tekstvalget. Det ændrer dog ikke på, at teksterne kan interessere bogens målgruppe, for eksempel Troll Bridge og uddraget af Anne Rices Interview with the Vampire med nøgleord som acceptance, normalcy og outcasts.

I introen til denne del hedder det: ”Similarly, queer theory and queer reading go against the idea that there are norms for sexuality, family, and love. Like gender, our perceptions of these things are social constructs that have been reproduced endlessly and a heterosexual family unit is no more natural that a queer one.” Fint med litteraturteori, der tillige kan anvendes som diskussionsoplæg i klassen.

Nobody’s perfect, og bortset fra enkelte fejl (for eksempel schrimps) er Josefsens vellavede lærebog af høj kvalitet. Tekstudvalget er fornyende, eksperimenterende og spændende. Derfor fem stjerner ud af seks.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater