På overfladen syner bogen ikke af meget. Et sort/hvidt-billede af en spiraltrappe set fra oven på forsiden, få billeder indeni, simpelt layout uden de store visuelle virkemidler og et godt klassisk emne som klasser.
De 80 sider suppleres dog af grundige forløbsplaner på Dansklærerforeningens hjemmeside, og tilsammen står man med et gennemarbejdet materiale, som er lige til at gå til for de fleste. Variationen i teksttyper og modalitet er bredt med for eksempel podcast, sange, opinionstekst, dokumentarserier med mere, og bogens miks i arbejdsformer og spørgsmålenes taksonomiske niveau er meget inspirerende.
Bogen har et teoriafsnit og fire temaer, der alle kredser om klasseforskelle. Teorien trækker på Giddens tese om det moderne menneskes valgmuligheder og Beverly Skeggs’ teori om, at den diskursbaserede identifikation muliggør identifikation og disidentifikation.
Fagligt kommer man blandt andet gennem autofiktion, personkarakteristikker, etnolekt, aktantmodellen, storyboards, og alle tre søjler prioriteres.
Tekstudvalget er nyere og er kategoriseret i temaer, der omhandler ghetto, en pessimistisk hjemstavnslitteratur, social mobilitet (eller mangel på samme). Sammen med mange, mere ukendte yderligere forslag med links, der ligger i forløbsplanerne, er der i det litterære udvalg kendinge som Yahya Hassan, Geeti Amiri, Caspar Colling Nielsen, Kristian Bang Foss, Glenn Bech, Simon Fruelund med flere. Der afsluttes med stilladserende forslag til eksamensaflevering til både stx/hf, htx/eux og hhx/eux. Rigtig dejligt, at alle studieretninger medtænkes og prioriteres, og at udvalget er mangefacetteret.
Jeg synes godt, at udgivelsen kunne tænke mere på sin opsætning og æstetiske fremtoning, men indholdsmæssigt synes jeg, denne udgivelse har alt, hvad man kunne ønske sig til en engagerende og inspirerende undervisning om fremstillingen af de sociale forskelle i Danmark.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode