Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Oppe og nede – På social sightseeing i Velfærdsdanmark

Anmeldelse

Oppe og nede – På social sightseeing i Velfærdsdanmark

Anmeldt af_
Lærke Weng Jensen

Forlag

Dansklærerforeningens Forlag

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Anita Nell Bech Albertsen, Dorthe Hedegaard Mikkelsen, Ditte Eberth Timmermann

Antal sider

80

Pris

159 kr.,-
Anmeldt af_
Lærke Weng Jensen

Grundigeforløbsplaner

På overfladen syner bogen ikke af meget. Et sort/hvidt-billede af en spiraltrappe set fra oven på forsiden, få billeder indeni, simpelt layout uden de store visuelle virkemidler og et godt klassisk emne som klasser.

De 80 sider suppleres dog af grundige forløbsplaner på Dansklærerforeningens hjemmeside, og tilsammen står man med et gennemarbejdet materiale, som er lige til at gå til for de fleste. Variationen i teksttyper og modalitet er bredt med for eksempel podcast, sange, opinionstekst, dokumentarserier med mere, og bogens miks i arbejdsformer og spørgsmålenes taksonomiske niveau er meget inspirerende.

Bogen har et teoriafsnit og fire temaer, der alle kredser om klasseforskelle. Teorien trækker på Giddens tese om det moderne menneskes valgmuligheder og Beverly Skeggs’ teori om, at den diskursbaserede identifikation muliggør identifikation og disidentifikation.

Fagligt kommer man blandt andet gennem autofiktion, personkarakteristikker, etnolekt, aktantmodellen, storyboards, og alle tre søjler prioriteres.

Tekstudvalget er nyere og er kategoriseret i temaer, der omhandler ghetto, en pessimistisk hjemstavnslitteratur, social mobilitet (eller mangel på samme). Sammen med mange, mere ukendte yderligere forslag med links, der ligger i forløbsplanerne, er der i det litterære udvalg kendinge som Yahya Hassan, Geeti Amiri, Caspar Colling Nielsen, Kristian Bang Foss, Glenn Bech, Simon Fruelund med flere. Der afsluttes med stilladserende forslag til eksamensaflevering til både stx/hf, htx/eux og hhx/eux. Rigtig dejligt, at alle studieretninger medtænkes og prioriteres, og at udvalget er mangefacetteret.

Jeg synes godt, at udgivelsen kunne tænke mere på sin opsætning og æstetiske fremtoning, men indholdsmæssigt synes jeg, denne udgivelse har alt, hvad man kunne ønske sig til en engagerende og inspirerende undervisning om fremstillingen af de sociale forskelle i Danmark.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater