At skrive opgave/projekt
Denne bog (eller hæfte) handler om metode og, som titlen peger på: opgaveskrivning. På ungdomsuddannelserne har vi jo SRP, og dette er en stor og vigtig udfordring for den enkelte elev/kursist, men kan også være det for lærerne, som jo er dem, der skal skrive opgaveformuleringen.
Derudover kan bogen også være inspirerende i AT-sammenhænge såvel som i fagfaglige sammenhænge.
Bogen er skrevet af seks universitetsansatte, og forordet forklarer, at bogen henvender sig til studerende i samfundsvidenskab.
Bogen, som har undertitlen Råd og vink til studerende, kan imidlertid være til stor gavn på ungdomsuddannelserne, ikke mindst for lærerne – både samfundsfagslærere, men også inden for andre fag – fordi lærere i flere sammenhænge skal kunne undervise i eller rådgive i forhold, der vedrører samfundsfaglig metode.
Det vil altså sige, at bogen kan bruges i andre fag end samfundsfag alene, fordi der er nogle gode tips til at skrive en god opgave, og hvordan sådan en skriveproces kan forløbe.
Opgaveskrivning er et centralt aspekt af et universitetsstudium, og ungdomsuddannelserne skal jo netop være studieforberedende, plus at opgaveskrivning er ikke mindre vigtig dér.
Bogen fortæller om god studieteknik. Desuden er den grundig med at forklare, hvordan man laver en god problemformulering, hvilket ofte kan volde besvær. Bogen foreslår for eksempel ”Man kan gøre sit forskningsspørgsmål overskueligt ved at afgrænse det i tid og rum” (side 22).
Bogen kommer også med gode ideer til, hvordan man skriver en god konklusion.
De seks forfatteres overvejelser og strategiske fif om opgaveskrivning er bestemt nyttige for lærere såvel som for elever. Alt i alt er bogen et rigtigt fint materiale. Derfor får bogen (eller hæftet) den fine bedømmelse: fem af seks stjerner.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode