Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Opgaveskrivning

Anmeldelse

Opgaveskrivning

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Syddansk Universitetsforlag

Fag

SRP, AT, Samfundsfag, ANDRE FAG

Bogens forfatter(e)

Peter Dahler-Larsen et al.

Antal sider

89
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

At skrive opgave/projekt

Denne bog (eller hæfte) handler om metode og, som titlen peger på: opgaveskrivning. På ungdomsuddannelserne har vi jo SRP, og dette er en stor og vigtig udfordring for den enkelte elev/kursist, men kan også være det for lærerne, som jo er dem, der skal skrive opgaveformuleringen. 
Derudover kan bogen også være inspirerende i AT-sammenhænge såvel som i fagfaglige sammenhænge. 
Bogen er skrevet af seks universitetsansatte, og forordet forklarer, at bogen henvender sig til studerende i samfundsvidenskab. 
Bogen, som har undertitlen Råd og vink til studerende, kan imidlertid være til stor gavn på ungdomsuddannelserne, ikke mindst for lærerne – både samfundsfagslærere, men også inden for andre fag – fordi lærere i flere sammenhænge skal kunne undervise i eller rådgive i forhold, der vedrører samfundsfaglig metode. 
Det vil altså sige, at bogen kan bruges i andre fag end samfundsfag alene, fordi der er nogle gode tips til at skrive en god opgave, og hvordan sådan en skriveproces kan forløbe. 
Opgaveskrivning er et centralt aspekt af et universitetsstudium, og ungdomsuddannelserne skal jo netop være studieforberedende, plus at opgaveskrivning er ikke mindre vigtig dér. 
Bogen fortæller om god studieteknik. Desuden er den grundig med at forklare, hvordan man laver en god problemformulering, hvilket ofte kan volde besvær. Bogen foreslår for eksempel ”Man kan gøre sit forskningsspørgsmål overskueligt ved at afgrænse det i tid og rum” (side 22). 
Bogen kommer også med gode ideer til, hvordan man skriver en god konklusion. 
De seks forfatteres overvejelser og strategiske fif om opgaveskrivning er bestemt nyttige for lærere såvel som for elever. Alt i alt er bogen et rigtigt fint materiale. Derfor får bogen (eller hæftet) den fine bedømmelse: fem af seks stjerner.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater