Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Om et kristenmenneskes frihed

Anmeldelse

Om et kristenmenneskes frihed

Anmeldt af_
Thomas Brovst

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Carl Frederik Wiwe

Antal sider

85

Pris

110,-
Anmeldt af_
Thomas Brovst

En revideret udgave med et pædagogisk kup!

Det er andenudgaven af forfatterens bog (2011) med teksterne: Om et kristenmenneskes frihed og Åbent brev til Pave Leo d. 10 af Martin Luther, der blev anmelderrost her i bladet.

Meget aktuelt i Reformationens jubilæumsår er Luthers skrift De 95 teser om aflad nyoversat fra latin af forfatteren og billeder tilføjet i andenudgaven, mens et nu mindre aktuelt appendiks i førsteudgaven er fjernet.

Disse kernetekster af Luther er beregnet til hovedværkslæsning på fagets B-niveau. De er selv med al mulig hjælp fra forfatteren svære for vores elever og om noget et studieforberedende arbejde. Udgivelsen sigter også til religions- og teologiundervisning på seminarer og universiteter.

Bogen findes imidlertid også på nettet som i-bog. Layoutet er her mere indbydende og læsevenligt sat op, og de mange noter – i alt 1.130 – er fikst sat ind, så det nemmer læsningens flow. Dertil kommer arbejdsopgaver. Det pædagogiske kup er imidlertid de 10 korte videoklip, hvor teologiprofessor Niels Henrik Gregersen på en forbilledlig måde redegør for teologien i udgavens Luther-tekster, dens forudsætninger og virkningshistorie hos Søren Kierkegaard og K.E. Løgstrup. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, det kan gøres bedre for vores elever.

Niels Henrik Gregersen søger også på en meget imødekommende måde at sammenligne 1500-tallets religiøse præstationsangst med nutidens præstationsangst, men det forekommer mig nu at være som at sammenligne æbler med pærer, blot fordi begge dele er frugter.

Naturligvis skal reformationsjubilæet gerne blive til nytte. Men hvis man almindeligvis i årets løb bliver klar over, hvem denne Martin Luther var, og ikke kun ham Martin Luther King, tror jeg, man skal stille sig tilfreds.

Hertil bidrager dette materiale, et yderst kompetent og gedigent fagligt og pædagogisk arbejde, der er varmt anbefalet. Jeg sender et fyrværkeri med 6 stjerner op!

 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater