Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

ØKOLOGI – danske naturtyper

Anmeldelse

ØKOLOGI – danske naturtyper

Anmeldt af_
Hans Marker

Forlag

Nucleus

Fag

Biologi

Bogens forfatter(e)

Bidstrup, B.B, Raae, K. og Vire, Anne-Mette

Antal sider

240

Pris

280,-
Anmeldt af_
Hans Marker

God klassisk økologibog

En ny grundbog til økologiundervisningen på B- og A-niveau. Bogen er opdelt i et indledende generelt kapitel, hvor de klassiske grundbegreber inden for økologien gennemgås, og så en række kapitler, hvor bestemte naturtyper og deres økologi er beskrevet. Det er en glimrende måde at imødekomme undervisernes behov på, for her kan man kombinere det indledende ’kernestof’ med præcis den konkrete naturtype, man har valgt at beskæftige sig med.

For hver af naturtyperne er de forskellige karakteristika gennemgået, og metoder til eksperimentel undersøgelse af naturtypen er indskrevet rigtig godt.

Bogen afsluttes med et kapitel om økotoksikologi, som rummer et relevant udvalg af metoder, der anvendes i den sammenhæng. Desuden er kapitlet fornemt opdateret, både PFAS og PFOS er medtaget.

Nærværende læser er ikke faldet over egentlige fejl, bortset fra at man angiver biomasse med enheden kJ/m²/år. Det er ærgerligt, når mange elever slås med forskellen på biomasse og produktion.

Det er op til underviserne selv at levere opgaver til teksten. Det ville have været rart med en hjemmeside, hvor man kunne finde opgaver og eksperimentelle vejledninger, som man ser i de fleste biologilærebøger nu. Bogens mange figurer kan man dog finde på forlagets hjemmeside, og de kan fint indgå i opgaver, som underviseren selv udarbejder.

Personligt savner jeg, og det er absolut ikke kun i denne udmærkede lærebog, flere originale eller tillempede datasæt, som vil træne elever i biologi på de højere niveauer i analyse og tolkning. Det er en færdighed, der trænes for lidt, og man kan se følgerne ved de skriftlige eksaminer. Mange elevers besvarelse er præget af gengivelse af viden fra deres lærebøger, som de bemestrer fint, hvorimod mange har ganske vanskeligt ved at analysere og forklare resultater af forskellige biologiske datasæt.

Det skal ikke skygge for, at dette er en glimrende klassisk økologibog, hvor forfatterne har det økologiske kernestof sikkert med og kombinerer det med supplerende stof, hvad angår de danske naturtyper, og fornemt knyttet til de følger, klimaændringerne har og får. Den vinkel er samlet i afsnit på grøn baggrund.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater