Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Nye tilgange til faget. Meget anbefalelsesværdig!

Anmeldelse

Nye tilgange til faget. Meget anbefalelsesværdig!

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Preben Brock Jacobsen

Antal sider

150

Pris

168,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Hvilke opfattelser har de skrevne medier i de sidste 5 til 10 år givet af kristendom? Er det en moderne tidsvarende kristendom eller er det en før-moderne kristendom? Gennem en kvalitativ og kvantitativ undersøgelse søger bogen at indkredse dette spørgsmål. Redskaberne hertil er metoder og begreber inden for diskurs- og argumentationsanalyse. Og eleverne bliver klædt på. Et metodisk løft fra den traditionelle tekstfortolkning.

Til dette materiale er der knyttet et væld af gode opgaver, der i den grad vil holde eleverne i ånde ved computeren. Ikke blot opsøgende på internettet, men også tekstproducerende ved opfordringer til indlæg i mediernes debatter og meget andet. Bogen er optimalt elevaktiverende.

Temaerne man kan vælge imellem i mediernes debatter er: Klassisk religionskritik, kristendom og videnskab, den humanvidenskabelige kritik, religionsvidenskabelig kritik, og metafysisk og moderne kristendom. Under den kække overskrift” Metafysik eller bajere” sættes på en sober måde de to kamphaner i dansk teologisk debat – Løgstrup og Sløk – op imod hinanden. Begge var dog til rødvin! Stoffet i de enkelte temaer er klart systematiseret i afsnit med kritik og forsvar.

Den sociologiske undersøgelse af 5 landsdækkende avisers kristendomsbilleder er et stort arbejde. Tankevækkende resultat, som også er stillet op i mange tabeller, nok mest egent til fagets b-niveau.

Bogen er ikke til lænestolen. Det er undervisningsmateriale, der kræver koncentration. Selvom den er velskrevet i et letlæseligt og underholdende sprog, er stoffet tæt. Men de aktuelle temaer og arbejdsmåderne vil ligge lige til hånden for eleverne. Fremhæves skal også det fine supplerende billedmateriale, der lægger op til andre arbejdsmåder. Bogen kan bruges i samarbejde med flere fag, og med dens fokus på metoder meget anvendelig i AT.

Bogen er helhjertet anbefalet. Så køb den i klassesæt!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater