Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Nye tilgange til faget. Meget anbefalelsesværdig!

Anmeldelse

Nye tilgange til faget. Meget anbefalelsesværdig!

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Preben Brock Jacobsen

Antal sider

150

Pris

168,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Hvilke opfattelser har de skrevne medier i de sidste 5 til 10 år givet af kristendom? Er det en moderne tidsvarende kristendom eller er det en før-moderne kristendom? Gennem en kvalitativ og kvantitativ undersøgelse søger bogen at indkredse dette spørgsmål. Redskaberne hertil er metoder og begreber inden for diskurs- og argumentationsanalyse. Og eleverne bliver klædt på. Et metodisk løft fra den traditionelle tekstfortolkning.

Til dette materiale er der knyttet et væld af gode opgaver, der i den grad vil holde eleverne i ånde ved computeren. Ikke blot opsøgende på internettet, men også tekstproducerende ved opfordringer til indlæg i mediernes debatter og meget andet. Bogen er optimalt elevaktiverende.

Temaerne man kan vælge imellem i mediernes debatter er: Klassisk religionskritik, kristendom og videnskab, den humanvidenskabelige kritik, religionsvidenskabelig kritik, og metafysisk og moderne kristendom. Under den kække overskrift” Metafysik eller bajere” sættes på en sober måde de to kamphaner i dansk teologisk debat – Løgstrup og Sløk – op imod hinanden. Begge var dog til rødvin! Stoffet i de enkelte temaer er klart systematiseret i afsnit med kritik og forsvar.

Den sociologiske undersøgelse af 5 landsdækkende avisers kristendomsbilleder er et stort arbejde. Tankevækkende resultat, som også er stillet op i mange tabeller, nok mest egent til fagets b-niveau.

Bogen er ikke til lænestolen. Det er undervisningsmateriale, der kræver koncentration. Selvom den er velskrevet i et letlæseligt og underholdende sprog, er stoffet tæt. Men de aktuelle temaer og arbejdsmåderne vil ligge lige til hånden for eleverne. Fremhæves skal også det fine supplerende billedmateriale, der lægger op til andre arbejdsmåder. Bogen kan bruges i samarbejde med flere fag, og med dens fokus på metoder meget anvendelig i AT.

Bogen er helhjertet anbefalet. Så køb den i klassesæt!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater