Nye tilgange til faget. Meget anbefalelsesværdig!

Hvilke opfattelser har de skrevne medier i de sidste 5 til 10 år givet af kristendom? Er det en moderne tidsvarende kristendom eller er det en før-moderne kristendom? Gennem en kvalitativ og kvantitativ undersøgelse søger bogen at indkredse dette spørgsmål. Redskaberne hertil er metoder og begreber inden for diskurs- og argumentationsanalyse. Og eleverne bliver klædt på. Et metodisk løft fra den traditionelle tekstfortolkning.
Til dette materiale er der knyttet et væld af gode opgaver, der i den grad vil holde eleverne i ånde ved computeren. Ikke blot opsøgende på internettet, men også tekstproducerende ved opfordringer til indlæg i mediernes debatter og meget andet. Bogen er optimalt elevaktiverende.
Temaerne man kan vælge imellem i mediernes debatter er: Klassisk religionskritik, kristendom og videnskab, den humanvidenskabelige kritik, religionsvidenskabelig kritik, og metafysisk og moderne kristendom. Under den kække overskrift” Metafysik eller bajere” sættes på en sober måde de to kamphaner i dansk teologisk debat – Løgstrup og Sløk – op imod hinanden. Begge var dog til rødvin! Stoffet i de enkelte temaer er klart systematiseret i afsnit med kritik og forsvar.
Den sociologiske undersøgelse af 5 landsdækkende avisers kristendomsbilleder er et stort arbejde. Tankevækkende resultat, som også er stillet op i mange tabeller, nok mest egent til fagets b-niveau.
Bogen er ikke til lænestolen. Det er undervisningsmateriale, der kræver koncentration. Selvom den er velskrevet i et letlæseligt og underholdende sprog, er stoffet tæt. Men de aktuelle temaer og arbejdsmåderne vil ligge lige til hånden for eleverne. Fremhæves skal også det fine supplerende billedmateriale, der lægger op til andre arbejdsmåder. Bogen kan bruges i samarbejde med flere fag, og med dens fokus på metoder meget anvendelig i AT.
Bogen er helhjertet anbefalet. Så køb den i klassesæt!
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode