Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Ny fransk ungdomsroman

Anmeldelse

Ny fransk ungdomsroman

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Rosinante

Fag

Fransk, Dansk, AT, SRP

Bogens forfatter(e)

Édouard Louis

Antal sider

240

Pris

199,95,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

En anderledes forfatterstemme beretter om en svær barn- og ungdom med mobning i Udkantsfrankrig. Hovedpersonen, Eddy, er anderledes på mange måder. Den feminine dreng rummer selvbiografiske elementer fra den unge forfatter (født i 1992).

Titlen Færdig med Eddy Bellegueule henviser til hovedpersonen, hvis efternavn er Bellegueule. Man følger ham i årene frem til 1.g. Man stifter bekendtskab med miljøer, man måske ikke færdes i eller hører om så tit. Det er livet i en meget jævn familie og landsby i Nordfrankrig (Picardiet).

Faren og farfaren er alkoholikere, og de har begge problemer med deres temperament. Som bøsse passer Eddy ikke ind i det snævre lokalsamfund. Han kommer op at toppes med de andre og ønsker til sidst at komme væk fra sin fattige opvækst og intolerancen.

Det er ikke stor romankunst, men bogen henvender sig fint til unge og indeholder temaer, unge kan forholde sig til. Den har vakt opsigt i Frankrig.

Romanen begynder lidt prosaisk og dog dramatisk: ”Jeg har ingen lykkelige minder fra min barndom. Jeg mener ikke, at jeg aldrig i løbet af disse år har følt glæde eller lykke. Men lidelsen er en nidkær magt: Den tilintetgør alt, hvad der ikke hører til i dens univers”.

Romanen, der er glimrende oversat af Agnete Dorph Stjernfelt, har imidlertid også lyse og humoristiske sider. Den kan fint (kortere eller længere) indgå i franskundervisningen – ikke mindst i den franske version: En finir avec Eddy Bellegueule (forlaget Seuil).

Senere vil der komme en film, der omsætter teksten til billeder.

Den franske ungdomsroman kan naturligvis også læses som værk i dansk og indgå i flerfaglige sammenhænge, altså AT og SRP, for eksempel med opvækst, mobning og ensomhed, ungdom og identitet eller seksualitet som samlende tema.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater