Mit køn
Mit køn er skrevet til brug i faglige samspil og andre tværfaglige projekter (SRP, SRO, SSO). Det er en bog til tiden, kan man roligt sige. Køn og navnlig kønsidentitet er emner, som vendes næsten dagligt i medierne. Gymnasieelever er midt i den livsfase, hvor deres identitet og selvopfattelse er under dannelse. Emnet køn er næsten født til at vække faglig interesse.
Bogen er bygget op over en biologisk gennemgang af køn og kønsudvikling i almindelighed og menneskets i særdeleshed. Sidstnævnte har sit eget kapitel.
Forfatterne skelner tydeligt mellem køn og kønsidentitet. Sidstnævnte behandles i et kapitel for sig og efterfølges af et kapitel, der omhandler juridiske, sociale og medicinske problemstillinger i forbindelse med kønsskifte.
Endelig er der et kapitel, som beskriver de senere års udvikling inden for molekylær biologi og cellebiologi. CRISPR, iPS-stamceller og epigenetik forklares og sættes i relation til medicinske muligheder for kønsskifte.
Hvert kapitel afsluttes med opgaver, og undervejs finder man ’tænkepauser’: små problemstillinger til refleksion. På forlagets hjemmeside kan man også finde opgaver, ligesom mange af bogens opgaver og tænkepauser er suppleret med animationer og quizzer, der tilgås gennem QR-koder. Det fungerer glimrende, og eleverne får mulighed for at anvende deres mobiltelefon konstruktivt.
Som konsekvens af bogens sigte mod faglige samspil er der sidst i bogen givet konkrete forslag til samspil mellem biologi/bioteknologi og nogle af fagene fra gymnasiets fagrække: dansk, historie, psykologi, religion og samfundsfag. Der er knyttet nogle kortfattede metodiske overvejelser hertil rettet mod henholdsvis stx og htx.
En glimrende bog, som anbefales til brug i forbindelse med faglige samspil, hvor biologi/bioteknologi indgår.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode