Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Mit køn

Anmeldelse

Mit køn

Anmeldt af_
Hans Marker

Forlag

Praxis

Fag

Biologi og andre fag

Bogens forfatter(e)

Frank R. Jacobsen og Mads-Holger Bang Jacobsen

Antal sider

180
Anmeldt af_
Hans Marker

Glimrende til faglige samspil

Mit køn er skrevet til brug i faglige samspil og andre tværfaglige projekter (SRP, SRO, SSO). Det er en bog til tiden, kan man roligt sige. Køn og navnlig kønsidentitet er emner, som vendes næsten dagligt i medierne. Gymnasieelever er midt i den livsfase, hvor deres identitet og selvopfattelse er under dannelse. Emnet køn er næsten født til at vække faglig interesse.

Bogen er bygget op over en biologisk gennemgang af køn og kønsudvikling i almindelighed og menneskets i særdeleshed. Sidstnævnte har sit eget kapitel.

Forfatterne skelner tydeligt mellem køn og kønsidentitet. Sidstnævnte behandles i et kapitel for sig og efterfølges af et kapitel, der omhandler juridiske, sociale og medicinske problemstillinger i forbindelse med kønsskifte.

Endelig er der et kapitel, som beskriver de senere års udvikling inden for molekylær biologi og cellebiologi. CRISPR, iPS-stamceller og epigenetik forklares og sættes i relation til medicinske muligheder for kønsskifte.

Hvert kapitel afsluttes med opgaver, og undervejs finder man ’tænkepauser’: små problemstillinger til refleksion. På forlagets hjemmeside kan man også finde opgaver, ligesom mange af bogens opgaver og tænkepauser er suppleret med animationer og quizzer, der tilgås gennem QR-koder. Det fungerer glimrende, og eleverne får mulighed for at anvende deres mobiltelefon konstruktivt.

Som konsekvens af bogens sigte mod faglige samspil er der sidst i bogen givet konkrete forslag til samspil mellem biologi/bioteknologi og nogle af fagene fra gymnasiets fagrække: dansk, historie, psykologi, religion og samfundsfag. Der er knyttet nogle kortfattede metodiske overvejelser hertil rettet mod henholdsvis stx og htx.

En glimrende bog, som anbefales til brug i forbindelse med faglige samspil, hvor biologi/bioteknologi indgår.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater