Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Mennesket i landskabet

Anmeldelse

Mennesket i landskabet

Anmeldt af_
Jakob Sørensen

Forlag

Praxis

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Sten Porse
Anmeldt af_
Jakob Sørensen

Vellykket temabog med aktualiseret historie

Hvordan har mennesket påvirket naturen gennem historien? Det er omdrejningspunktet i denne vellykkede temabog, der skuer tilbage i tiden og behandler spørgsmålet i tre større kapitler: ‘Middelalderen’, ‘Landboreformerne’ og ‘Industrialiseringen’. Det er virkelig en oplagt tilgang, og der er meget viden at hente i forfatterens store træk gennem historiens lange linjer. For den almindeligt interesserede er der meget nyt at hente, og elever landet over kan med bogen i hånden sendes ud på landet og lede efter spor fra fortiden – både den nære og den fjerne – og reflektere over, hvilke levn vi efterlader. Hvad siger det om vores tid, at vi har hundeskove, sommerhusområder og kystsikring?

Sten Porse har ikke en baggrund i gymnasieskolen, men det mærker man ikke noget til i bogen, der ud over ovennævnte kapitler indeholder et fuldt pædagogisk udtræk med fokusspørgsmål, kilder og opgaver, som man umiddelbart kan bruge eller lade sig inspirere af. Der er tilmed et leksikon, der forklarer begreber som forafgrøde, kobbelbrug, stuf og plukhugst – ikke ligefrem ord, som ens moderne stavekontrol kender.

Det er tanken, at bogen kan bruges som grundbog til et forløb, og her vil den meget fint løse udfordringen med at analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne, et fokus, som indimellem er lidt stedmoderligt behandlet. At temaet næsten uundgåeligt må/bør interessere de unge mennesker, er jo yderligere en bonus, og bogens sidste kapitel med natursyn og de aktuelle positioner frem til 2024 er en god måde at aktualisere historien på og opfylde et andet krav i bekendtgørelsen, nemlig at bruge faget til at forstå og løse problemer i nutiden. Den kan naturligvis også indgå i tværfaglige sammenhænge med geografi, biologi og dansk, så det er en brugbar udgivelse på mange niveauer.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater