Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Logos er statistik og tal

Anmeldelse

Logos er statistik og tal

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Frydenlund

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Helle Borup

Antal sider

128

Pris

199,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

– er en sætning, man ikke sjældent hører fra eleverne, når man taler om retorik i danskfaget. Læreplanen i dansk har, indtil videre, ikke mange konkrete bindinger, når det kommer til det retorisk felt, og man kan som lærer forfalde til at lade de tre appelformer, et par argumentationstyper og pentagrammet udgøre det retoriske grundlag. Og så kan man nemt ende med udtalelser som ovenstående.

Denne lille bog argumenterer imidlertid for at lade retorikken fylde meget mere i danskfaget – at lære eleverne at tænke retorisk. Hermed menes, at eleverne skal udstyres med et par retorikbriller, der skærper blikket for retorikkens anvendelighed både som analyseredskab, når det gælder andres tekster, og som produktionsværktøj, når det gælder egne – såvel skriftlige som mundtlige. Bogen kommer omkring det helt gængse som argumentation, appelformer og sproglige figurer, men den går også i dybden med skriveprocessen samt råd og vejledning hertil, retorisk læsning og medierne set i et retorisk lys. Den vil således kunne anvendes bredt inden for faget.

Bogen er inddelt i 10 små kapitler. Efter hvert kapitel findes et overblik med kapitlets væsentligste pointer kogt ned og forslag til øvelser. Øvelserne er gode og sjove, og de tager alle udgangspunkt i elevernes egen livsverden og deres umiddelbare viden.

Det kræver dog lidt arbejde af læreren at finde frem til tekster, for øvelserne er meget åbne.

Bogens styrke er absolut, at indholdet er meget ligetil og tydeligt tilpasset elevgruppen, den henvender sig til. Bogen er stort set udelukkende båret af tekst – der er meget få figurer eller tabeller, hvilket gør den forholdsvis teksttung. Der er masser af gode eksempler på, hvordan eksempelvis appelformer kan fremkomme i tekster, eller hvad der karakteriserer en gendrivelse. Eksemplerne pindes dog ikke ud, men står blot som en del af brødteksten. Det kan gøre det svært at slå hurtigt op i bogen og finde de ellers gode eksempler igen, når man sidder med sin tekst eller tale.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater