Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Litteraturhistorien fokuseret og nuanceret

Anmeldelse

Litteraturhistorien fokuseret og nuanceret

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Frydenlund

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Henrik Hansen

Antal sider

359

Pris

349,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Det er ellers ikke, fordi der mangler udmærkede litteraturhistoriebøger til danskundervisningen. Alligevel synes jeg, denne virker ekstra spændende. Bogen er klassisk opbygget i kronologisk rækkefølge med info om perioden, et par billeder, krydret med afsnit om de mest kendte forfattere i perioden. Der, hvor Hansens bog stikker ud, er i teksteksemplerne og de medfølgende arbejdsopgaver med fokus på den skriftlige fremstilling samt i Hansens egen præcise formidling.

Arbejdsopgaverne er fokuseret på det karakteristiske i teksteksemplet i forhold til perioden og peger selv på, hvad eleverne skal bemærke, så eleverne får hjælp til afkodning på tekstniveau. Det muliggør et større overskud til deres egen formidling og brug af de nye begreber, som hører til periodens litterære idéer og fremstillinger. Desuden har det den fordel, at man som underviser i mødet med ukendte tekster også får en smutvej i vurderingen af, hvordan man kan arbejde med teksteksemplerne, da spørgsmål og teksteksempler virker meget gennemtænkte.

Jeg synes, den rammer godt mellem at få detaljer med og ikke at simplificere for meget, men uden at blive svært overkommelig i både længde og udfoldelse. Jeg synes netop, nuancerne er gode, og kunne godt tænke mig at bruge bogen på mine elever.

Layoutet er forsøgt gjort overskueligt. Der er øverst på siden noteret kapitlets titel, hver periode har sin farve, og en ny periode starter altid på højre side efter en blank side. Registret er også forsøgt gjort brugbart til opslag. Desuden er der punktopstillet de litterære mønstre og nøgleoplysninger for perioden i slutningen af hvert kapitel til repetition og opslag.

Tidslinjen må man selv lave, for eksempel ud fra den grundige indholdsfortegnelse, og eleverne vil nok have godt af en forklaring af opsætningen for at kunne overskue de 359 A4-sider.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater