Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Levende fortalt Danmarkshistorie i traditionel aftapning

Anmeldelse

Levende fortalt Danmarkshistorie i traditionel aftapning

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Columbus

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Geert A. Nielsen

Antal sider

240

Pris

257,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Endnu en Danmarkshistorie til gymnasieskolen har set dagens lys, men undertitlen fortæller, at der er tale om ”anderledes Danmarkshistorier”. Hvori det anderledes består, forstår man imidlertid ikke, for bortset fra opdelingen af bogen i to bøger, som henholdsvis omhandler samfundsudviklingen og politikken, så er der tale om en ganske traditionel gennemgang af Danmarkshistorien fra enevælden og frem til globaliseringen.

ortællingerne indledes alle med et spørgsmål, eksempelvis: ”Hvilke konsekvenser fik USA’s økonomiske bistand i efterkrigsårene for Danmark?” hvilket jo kan skærpe læserens fokus, og man kan bladre tilbage og tjekke, om man efter endt læsning nu kender svaret. Et glimrende pædagogisk greb.

Flere steder taler forfatteren om forskellige fortider, hvilket får alle postmoderne (advarsels?)lamper til at lyse, men flertalsformen refererer i virkeligheden bare til, at Danmark har set forskelligt ud til forskellige tider, og dermed kan man også tale om forskellige fortider. Man skal altså ikke læse ”fortider” som et konstruktivistisk historiesyn eller bare som et historiesyn, der vil præsentere forskellige tolkninger af fortiden. Bogen er uden kilder, men på bogens hjemmeside gemmer der sig 10 ret forskelligartede kilder. Desværre er lærebogen helt uden kildehenvisninger og litteraturliste, hvilket er temmelig uforståeligt, når det jo er påkrævet formalia, som vi konstant vifter vores elever om næsen med.

Kan man adskille det politiske og det samfundsmæssige spor i Danmarkshistorien? Måske. Grebet med de to spor medfører en del uheldige gentagelser i bogen, for Kanslergadeforliget, 50’ernes velfærdspolitik og EU-politikken kan jo ikke skrives på den ene konto alene. Når det er sagt, så er det nogle uhyre velskrevne kapitler/fortællinger, forfatteren har begået, faktisk er der tale om forbilledlig formidling. Man kunne godt have ønsket sig begrebsafklaringer, grafer og faktabokse, men forfatteren har vægtet den medrivende og levende fremstilling af de begivenheder, som har ændret det danske samfund gennem de seneste to hundrede år. Engagementet løber imidlertid af med ham, når han i de sidste fortællinger omkring 00’erne skriver rene holdningsprægede kronikker om finanskapitalens skyld i finanskrisen, om nødvendighedens politik, som går ud over de fattigste i samfundet og så videre. Mange vil sikkert være enige, men de tendentiøse flovser bryder med bogens saglighed.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater