Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

LATINBOGEN – Grundbog til latin C

Anmeldelse

LATINBOGEN – Grundbog til latin C

Anmeldt af_
Jens Peter Jensen

Forlag

Systime

Fag

Latin

Bogens forfatter(e)

Lasse Ager Pedersen og Sara Ahrendt Svenningsen

Antal sider

271

Pris

499,95 kr.,-
Anmeldt af_
Jens Peter Jensen

Lærebog i romersk kultur og det latinske sprog

En ny lærebog til latin C har set dagens lys, takket være de to erfarne undervisere S.A. Svenningsen og L.A. Pedersen fra henholdsvis Skanderborg og Silkeborg Gymnasium. Og der er flere nye tiltag i dette projekt. Ud over det indbydende billedmateriale, som favner bredt, lægges der lige så meget vægt på de kulturhistoriske forudsætninger som den sproglige læring, og det er jo med den vægt, kulturhistorien får her, en nyskabelse i en lærebog om sprog. Forfatterne følger dermed op på den tanke, at sprog først bliver interessant, når indlæring kobles med viden om kultur, samfund, historie, litteratur, vaner og ritualer. Det er sket i rigeligt mål her, hvilket gør læsningen spændende og horisontudvidende. For den interesserede elev er bogen guf. Da sprogindlæring altid er hårdt arbejde, uanset hvordan grammatikken pakkes ind, har forfatterne lagt opgaverne ud i grupper på to og flere, og der er opgaver i rigeligt mål til både sprog og kulturelle spørgsmål, så hele klassen kan støtte hinanden i analysearbejdet, men også i diskussionerne om Romerriget, humor, filosofi og kvinder; det er overskriften på de store kapitler. Ud over de af forfatterne konstruerede sætninger og tekster møder vi Martial, Terents, Catul, Cicero, Petron, Horats, Seneca, Sulpicia og Ovid med særdeles relevante arbejdsopgaver til eleverne. Man møder altså både de humoristiske, frække, intellektuelle og emotionelle sider af romersk litteratur i sit første møde med latin og Rom, hvilket er ganske imponerende. Gloselisterne kunne være trykt større, men det kan skyldes anmelders alder, og så er der et par gennemgående trykfejl. Ellers er det en fornem og inspirerende udgivelse, der kan tjene som model for kommende lærebøger i sprog OG kultur.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater