Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

La politique pour tous

Anmeldelse

La politique pour tous

Anmelder_
Flemming André Philip Ravn

Forlag

Acces

Fag

Fransk

Bogens forfatter(e)

Connie Pedersen

Antal sider

139

Pris

189,95 kr.,-
Anmeldt af_
Flemming André Philip Ravn

Frankrigs politiske system

Ny bog om politik i Frankrig og en gennemgang af det demokratiske (politiske) system i landet. Denne nye bog på 139 sider findes både som e-bog (25 kroner per e-bog) og som rigtig papirbog. Jeg anmelder sidstnævnte format, som er i A4-størrelse.

Bogen er velstruktureret og klar i sin opbygning og indeholder mange relevante og flotte farvefotos. De mange fotos kan danne udgangspunkt for samtale, på samme tid som de fint illustrerer de forskellige underemner. Bogen holder en stor skriftstørrelse, hvilket gør den behagelig at læse og nem at finde rundt i.

Kapitlerne gennemgår vigtige samfundsaspekter, der knytter sig til det overordnede emne, for eksempel de franske borgeres forhold til politik, de folkevalgte og til dette at stemme. Der er kapitler om præsidenter, statsministre, præsidentvalget 2022 og parlamentsvalget ligeledes 2022 samt om les Gilets jaunes (De gule veste) med mere.

Bogen er fint sekvenseret. Teksterne er forholdsvis korte og indeholder et nuanceret vokabularium. Der er glossering. Nogle af gloserne går over engelsk, hvilket er en god idé. I det hele taget er vokabulariet adækvat – dels for bogens emne, dels for danske franskelever (der også skal lære mere avancerede ord).

Hvis man ikke vil undervise i alle kapitler, kan man udvælge de underemner, man helst vil arbejde med. Eller nogle af kapitlerne kan danne baggrund for elevpræsentationer. Også velegnet til SRP og SSO.Hvis man vil undervise i politik, kan denne overskuelige bog fint anvendes i franskundervisningen. Den er alsidig og byder på dejligt indbydende materiale i flotte farver. Dens sværhedsgrad gør, at den nok ikke kan fungere som et begyndersystem, men ellers derefter.

Enkelte steder ville jeg måske have præsenteret emnet anderledes. Ikke desto mindre går alle elementerne op i en udmærket didaktisk enhed. Derfor seks stjerner af seks med tanke på målgruppe, de faglige mål og stofområdet. Formålet er jo at få eleverne til at vide noget og formulere sig om franske samfundsforhold. Det lærer de her. Forfatteren har fingeren på pulsen. Fag_ Anmelder_ Flemming André Philip RavnUnderviser i_ fransk, engelsk og psykologipå Solrød Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater