Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Kvinder på skærmen – nye kvinderoller i amerikanske tv-serier

Anmeldelse

Kvinder på skærmen – nye kvinderoller i amerikanske tv-serier

Anmelder_
Ken Nielsen

Forlag

Systime

Fag

Mediefag

Bogens forfatter(e)

Lotte Brodersen

Antal sider

56

Pris

(Skolekøb) 80,- (Privat) 95 ,-
Anmeldt af_
Ken Nielsen

Kærkommen udgivelse til mediefagslæreren

Denne ‘lille’ udgivelse til mediefagsundervisningen taler med stor vægt ind i en tid, hvor nye kvinderoller på skærmen er uhyre relevante, og samtidig rummer bogen et tydeligt potentiale, hvad angår tværfagligt samarbejde (for eksempel med fagene psykologi, dansk, historie og samfundsfag). Den gennemgår i en kort og overskuelig form kvindernes rolle på lærred og skærm fra stumfilmsperioden frem til streamingtjenesternes magtfulde position i dag.

Kvinder på skærmen – nye kvinderoller i amerikanske tv-serier er en kærkommen udgivelse til enhver mediefagslærer, og den er i den grad brugbar på alle mediefaglige niveauer, idet den er skrevet i et anskueligt og letforståeligt sprog. Den ville eksempelvis kunne bruges i forbindelse med genre-, auteur- og tematiske forløb.

Bogen er bygget op, så man får både et teoretisk, historisk, distributionsmæssigt og konkret forløbsmæssigt afsæt, og man har mulighed for at bruge de konkrete øvelser i sin daglige undervisning. På B- og A-niveau ville man muligvis få brug for at grave dybere i de emner, som bogen introducerer, men det er i og for sig kun en fordel, da det giver en tiltrængt frihed hos den enkelte underviser.

Bogen er også oplagt til SRP- og SSO-elever, da den rummer en redegørende, analyserende og diskuterende del, hvilket betyder, at de elever, som finder emnet interessant, vil opleve at blive inspireret og få mod på at søge uddybende materiale.

Lotte Brodersen tager fat i et højaktuelt emne på en måde, som efterlader læseren med lyst til at udforske problemfeltet yderligere, og omfanget og formatet af bogen er virkelig velegnet til gymnasieskolen, da man uden videre vil kunne udlevere bogen til en 1.g- eller 1.hf-klasse. De vil igennem læsningen og gennemgangen kunne nikke genkendende til mange af de nyere eksempler, samtidig med at man som underviser vil kunne udbygge deres mediefaglige dannelse ved at informere om og diskutere ældre værker, som nutidens populære serier står på skuldrene af.

Udgivelsen skal have fem ud af seks stjerner, da den er velskrevet, interessant, letfordøjelig og spækket med gode og diskuterbare eksempler.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater