“Lav et lille teaterstykke, og opfør fortællingen om Mae Nak i klassen.”
Hvem denne Mae Nak er, må læseren selv finde ud af, men citatet er en af de rigtig mange gode øvelser, der lægger op til forskellige læringsmåder i denne bog. Dertil kommer øvelser i kvalificeret internetsøgning af tekster og billeder og til analyser af disse samt bogens eget tekst- og billedmateriale til buddhisme i Thailand, Japan, Tibet og Danmark.
Eleverne bliver simpelthen boostet til læring med de indbydende tekster og billeder! Bogen har 36 til dels nyoversatte tekster af forfatteren og mere end 80 billeder.
Forfatteren klæder på en udmærket måde eleverne fagligt på til opgaverne. Buddhismens praksisformer systematiseres til tre typer: nirvanisk, karmisk og magisk buddhisme. Bogens udgangspunkt er, at man får en mere dækkende beskrivelse af en religion ved at fokusere på, hvad dens udøvere faktisk bruger den til, end hvad den sådan mere læremæssigt er. Med denne typologi kan eleverne analysere teksterne fra bogens fire cases fra
Thailand, Japan, Tibet og Vesten (Danmark) og sammenligne, hvilke praksisformer der er karakteristiske for dem.
Denne metode giver en fin overskuelighed af buddhismens udfoldelse, suppleret med bogens mange fotografier af ritualer, fester og meditationer fra disse lande. Dertil kommer en analysemodel til de vigtige buddhabilleders rituelle brug. Noget af dette billedmateriale er desværre lovlig småt i formatet. Bogen anbefaler billedmaterialet til fagets B-niveau, og en del af teksterne er også bedst egnet hertil.
Naturligvis er der også en historisk indføring til den klassiske buddhismes lære og buddhismens udbredelse i Asien og Vesten og en redegørelse for, hvordan buddhismen har indgået i den samfundsmæssige og religiøse kontekst her frem til i dag.
Jeg vil anbefale bogen rigtig meget!
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode