Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Kraftig anbefaling

Anmeldelse

Kraftig anbefaling

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Anders Nielsen

Antal sider

240

Pris

225,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

“Lav et lille teaterstykke, og opfør fortællingen om Mae Nak i klassen.”

Hvem denne Mae Nak er, må læseren selv finde ud af, men citatet er en af de rigtig mange gode øvelser, der lægger op til forskellige læringsmåder i denne bog. Dertil kommer øvelser i kvalificeret internetsøgning af tekster og billeder og til analyser af disse samt bogens eget tekst- og billedmateriale til buddhisme i Thailand, Japan, Tibet og Danmark.

Eleverne bliver simpelthen boostet til læring med de indbydende tekster og billeder! Bogen har 36 til dels nyoversatte tekster af forfatteren og mere end 80 billeder.

Forfatteren klæder på en udmærket måde eleverne fagligt på til opgaverne. Buddhismens praksisformer systematiseres til tre typer: nirvanisk, karmisk og magisk budd­hisme. Bogens udgangspunkt er, at man får en mere dækkende beskrivelse af en religion ved at fokusere på, hvad dens udøvere faktisk bruger den til, end hvad den sådan mere læremæssigt er. Med denne typologi kan eleverne analysere teksterne fra bogens fire cases fra

Thailand, Japan, Tibet og Vesten (Danmark) og sammenligne, hvilke praksisformer der er karakteristiske for dem.

Denne metode giver en fin overskuelighed af buddhismens udfoldelse, suppleret med bogens mange fotografier af ritualer, fester og meditationer fra disse lande. Dertil kommer en analysemodel til de vigtige buddhabilleders rituelle brug. Noget af dette billedmateriale er desværre lovlig småt i formatet. Bogen anbefaler billedmaterialet til fagets B-niveau, og en del af teksterne er også bedst egnet hertil.

Naturligvis er der også en historisk indføring til den klassiske buddhismes lære og buddhismens udbredelse i Asien og Vesten og en redegørelse for, hvordan buddhismen har indgået i den samfundsmæssige og religiøse kontekst her frem til i dag.

Jeg vil anbefale bogen rigtig meget!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater