Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Kommunikativ grammatik gjort munter

Anmeldelse

Kommunikativ grammatik gjort munter

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Gyldendal

Fag

Tysk

Bogens forfatter(e)

Mette Hermann

Pris

180,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Vores aktive tyskkonsulent Mette Hermann har begået en tysk grammatik opdelt i 12 kapitler med 10 sider sammenfattende bøjningsskemaer. Efter en intro i det tyske sprog starter hun med sætningsanalyse og analysepilen, så eleverne kan komme i gang med øvelserne hurtigt. Hvorfor blev der ikke plads til objektsprædikatet i pilen, når det er med i oversigten side 194? Derefter følger den mest betydningsfulde ordklasse, verberne, fordelt over bogen i tre trin, de regelmæssige, hjælpe- og modalverber; i midten efter sætningstyper med konjunktioner og ordstilling, ganske fornuftig kombination, pronominer, substantiver følger de uregelmæssige og løst sammensatte verber, herefter præpositioner med dativ og akkusativ, så adjektiver med deres tre bøjninger, så verber i futurum, aktiv og passiv og til sidst konjunktiv II. Opdelingen er elevvenlig med variation i emnerne, men konjunktiv II kunne måske være trukket frem i indlæringsfasen, da den jo er så hyppig i daglig tale. Mette Hermann bestræber sig på at formulere reglerne enkelt og formår at gøre dem levende med faste typer af mundtlige og skriftlige øvelser, da det er en kommunikativ grammatik, hun fremlægger. Således er der øvelser: Diskutér i par!, Skriv kreativt!, Find en makker!, Spil og vind!, Find det forkerte ord!, Tal sammen!, Husk og gentag!, det vil sige, at brugen af sproget helt klart står i centrum. Det aktive arbejde med at udfylde bøjningsskemaer, finde og rette fejl, ombytning af modalverber og test dig selv-afsnittet i slutningen af hvert kapitel er en effektiv model for indlæring af det tyske sprogs regler. Layout er lækkert i blåt og grønt, og trykfejl er der prisværdigt få af: side 83 (Vaters), side 112 (Abführ), side 10+99 (Bestandsaufnahme). Og kildeteksterne bidrager i høj grad til, at læsningen af en grammatikbog forbliver munter.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater