Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Kommunikativ grammatik gjort munter

Anmeldelse

Kommunikativ grammatik gjort munter

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Gyldendal

Fag

Tysk

Bogens forfatter(e)

Mette Hermann

Pris

180,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Vores aktive tyskkonsulent Mette Hermann har begået en tysk grammatik opdelt i 12 kapitler med 10 sider sammenfattende bøjningsskemaer. Efter en intro i det tyske sprog starter hun med sætningsanalyse og analysepilen, så eleverne kan komme i gang med øvelserne hurtigt. Hvorfor blev der ikke plads til objektsprædikatet i pilen, når det er med i oversigten side 194? Derefter følger den mest betydningsfulde ordklasse, verberne, fordelt over bogen i tre trin, de regelmæssige, hjælpe- og modalverber; i midten efter sætningstyper med konjunktioner og ordstilling, ganske fornuftig kombination, pronominer, substantiver følger de uregelmæssige og løst sammensatte verber, herefter præpositioner med dativ og akkusativ, så adjektiver med deres tre bøjninger, så verber i futurum, aktiv og passiv og til sidst konjunktiv II. Opdelingen er elevvenlig med variation i emnerne, men konjunktiv II kunne måske være trukket frem i indlæringsfasen, da den jo er så hyppig i daglig tale. Mette Hermann bestræber sig på at formulere reglerne enkelt og formår at gøre dem levende med faste typer af mundtlige og skriftlige øvelser, da det er en kommunikativ grammatik, hun fremlægger. Således er der øvelser: Diskutér i par!, Skriv kreativt!, Find en makker!, Spil og vind!, Find det forkerte ord!, Tal sammen!, Husk og gentag!, det vil sige, at brugen af sproget helt klart står i centrum. Det aktive arbejde med at udfylde bøjningsskemaer, finde og rette fejl, ombytning af modalverber og test dig selv-afsnittet i slutningen af hvert kapitel er en effektiv model for indlæring af det tyske sprogs regler. Layout er lækkert i blåt og grønt, og trykfejl er der prisværdigt få af: side 83 (Vaters), side 112 (Abführ), side 10+99 (Bestandsaufnahme). Og kildeteksterne bidrager i høj grad til, at læsningen af en grammatikbog forbliver munter.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater