Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Kemi der virker

Anmeldelse

Kemi der virker

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Kemi

Titel: Kemi der virker ?

Forfatter: Søren Munthe

Forlag: KemiForlaget ?Pris: 160 kroner for enkelteksemplarer og 128 kroner for køb af mindst 10 stk., 112 sider, illustreret ?

Vurdering og anmeldelse: Børge Riis Larsen ??*****

Smertekemi ?

Lægemiddelkemi har i mange år været et populært emne i kemiundervisningen. Nu er der udgivet en bog, som man bør være opmærksom på i den forbindelse. Den tager sit udgangspunkt i morfin og andre opiater, og via proteiner og receptorer læser vi om, hvordan nervesignalet ændres. Vi læser tillige om synteser af hovedpinetabletter, deres enzymatiske omdannelse og udskillelse. Dertil kommer et kapitel om designerdrugs. Sidste kapitel er om acetylsalicylsyres opholdstid og hydrolyse i blodet, og forfatteren kommer med en matematisk beskrivelse heraf. ??Bogen bevæger sig på grænsefladen mellem kemi og biologi, så den er oplagt til et tværfagligt samarbejde mellem disse fag, ligesom den helt sikkert kan finde anvendelse, når eleverne skal skrive SSO og SRP. ??Sproget er friskt og letlæseligt og må tiltale eleverne. Det illustrative materiale er stort og flot. Farverne er benyttet meget pædagogisk. Læserne får svar på mange spørgsmål, som for eksempel hvorfor nogle forbindelser passerer fedtmembranen hurtigere end andre, og hvorfor biokemikerne nummererer fedtsyrerne fra den “forkerte” ende. ??Korrekturlæsningen har generelt været fin. Der er enkelte uheldige orddelinger, og anmelderen havde nok sat nogle flere kommaer. ??I skrivende stund – december 2011 – er bogens figurer samt ekstra opgaver og forslag til eksperimenter ved at blive lagt ind på forlagets hjemmeside. ?Selv om bogen gennemgår noget helt elementær kemi i bokse (for eksempel Brønsteds syre-baseteori og lidt om alkoholer, phenoler og ethere) mener jeg, at målgruppen må være vores elever med kemi på B- og A-niveau, som har lidt kendskab til organisk kemi. ??Bogen afsluttes med et stort antal opgaver, en litteraturliste og et indeks.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater