Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Corona Eksamen OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Kemi der virker

Anmeldelse

Kemi der virker

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Kemi

Titel: Kemi der virker ?

Forfatter: Søren Munthe

Forlag: KemiForlaget ?Pris: 160 kroner for enkelteksemplarer og 128 kroner for køb af mindst 10 stk., 112 sider, illustreret ?

Vurdering og anmeldelse: Børge Riis Larsen ??*****

Smertekemi ?

Lægemiddelkemi har i mange år været et populært emne i kemiundervisningen. Nu er der udgivet en bog, som man bør være opmærksom på i den forbindelse. Den tager sit udgangspunkt i morfin og andre opiater, og via proteiner og receptorer læser vi om, hvordan nervesignalet ændres. Vi læser tillige om synteser af hovedpinetabletter, deres enzymatiske omdannelse og udskillelse. Dertil kommer et kapitel om designerdrugs. Sidste kapitel er om acetylsalicylsyres opholdstid og hydrolyse i blodet, og forfatteren kommer med en matematisk beskrivelse heraf. ??Bogen bevæger sig på grænsefladen mellem kemi og biologi, så den er oplagt til et tværfagligt samarbejde mellem disse fag, ligesom den helt sikkert kan finde anvendelse, når eleverne skal skrive SSO og SRP. ??Sproget er friskt og letlæseligt og må tiltale eleverne. Det illustrative materiale er stort og flot. Farverne er benyttet meget pædagogisk. Læserne får svar på mange spørgsmål, som for eksempel hvorfor nogle forbindelser passerer fedtmembranen hurtigere end andre, og hvorfor biokemikerne nummererer fedtsyrerne fra den “forkerte” ende. ??Korrekturlæsningen har generelt været fin. Der er enkelte uheldige orddelinger, og anmelderen havde nok sat nogle flere kommaer. ??I skrivende stund – december 2011 – er bogens figurer samt ekstra opgaver og forslag til eksperimenter ved at blive lagt ind på forlagets hjemmeside. ?Selv om bogen gennemgår noget helt elementær kemi i bokse (for eksempel Brønsteds syre-baseteori og lidt om alkoholer, phenoler og ethere) mener jeg, at målgruppen må være vores elever med kemi på B- og A-niveau, som har lidt kendskab til organisk kemi. ??Bogen afsluttes med et stort antal opgaver, en litteraturliste og et indeks.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater