Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Karriere i Novo?

Anmeldelse

Karriere i Novo?

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Nucleus

Fag

Bioteknologi, BIOLOGI – BIOTEKNOLOGI

Bogens forfatter(e)

Lone Als Egebo

Antal sider

184

Pris

268,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Har du en elev, der drømmer om en karriere i Novo, kan du med fordel sætte bogen på læseplanen. I hvert fald, hvis den håbefulde unge vil gå bioteknologivejen. Med bogens viden som grundlag vil rustningen til et studium være klar. For her er rigtig meget stof i Nucleus’ bordvenlige format. Den eneste bekymring er, om eleverne virkelig kan nå at lære alt det. For der er alt det klassiske genetik med runde og rynkede ærter (gode gamle Mendel i en moderne forklaring), dominant nedarvning, mitose, baseparring, antiparallelle, anticodon, PCR, enhancer, codominans, replikation og jeg kunne blive ved. Hardy-Wienberg trækker som sædvanligt tænder ud. Men nye begreber fejer også over bogens sider: miRNA, DICER, RISC, IPS-celler, ASO, dot-blot, solenoider, transposomer. Man bliver helt åndeløs. Heldigvis er sproget ligefremt, og fagordene er hver gang defineret med ordene ”kalder man”.  

Bioinformatik, epigenetik  er med foruden transformering, der er grundigt beskrevet. Om genetisk drift, ø-biogeografi kunne det have været sjovt at læse om danske eksempler i stedet for en sekt i USA.

Jo, jeg lærte noget ved at læse bogen. Jeg vidste for eksempel ikke, at klonede grise er mere bange end de andre.

Man skal dog have et positivt livssyn for ikke at blive bange ligesom de klonede grise, for der er meget sygdom omtalt i den bog, kræft og cystisk fibrose. Det er dyr, der lægger krop til forsøg med meget af det genteknologiske, så meget fornuftigt er der jævnligt omtale af etiske aspekter ved genteknikken. Selv om musen er et skadedyr, har man alligevel medlidenhed med det stakkels overfede dyr, der er blevet en knockoutmus. Billedet er som de andre illustrationer små, men al grafikken er som vanligt høj standard.

Når alt det er skrevet, så undrer jeg mig kun over de pædagogiske overvejelser, der har resulteret i opsamlende grå bokse som afslutning på hver kapitel. Der må være en grund. Jeg tror, mine elever ville springe det over. Og jeg ville ikke bebrejde dem det.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater