Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Jødedom – tro og praksis

Anmeldelse

Jødedom – tro og praksis

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Hans Henrik Fafner

Antal sider

143

Pris

178,-
Anmeldt af_
Vorre

Forfatterens fokus har været gennem en række personlige interviews at belyse det nære, de gode eksempler og den menneskelige historie med udgangspunkt i det jødiske samfund i København. Dertil er der afstikkere til jødiske samfund i USA og Israel for at vise diversiteten inden for jødedom – fra ultraortodoks jødedom til kulturel/sekulær jødedom – men også holdninger til at belyse aktuelle politiske spørgsmål.

Bogen giver en meget indgående beskrivelse af den rituelle hverdag samt ritualerne til årets og livets højtider. Der er også en fyldig redegørelse for jødernes historie i Danmark. Alt sammen oplysende og skrevet i et fortællende sprog, men man savner den religionsfaglige terminologi. Tekstfortolkningsprincipper og etisk argumentationsform anvendes heller ikke. Konversionsteori er medtaget, og eleverne kan anvende den på et konvertitinterview, men det ville også have været fint, hvis forfatteren havde anført en sociologisk minoritetsteori, da flere af kilderne netop kredser om det problem at tilhøre en minoritetsreligion i et moderne, sekulært samfund, og hvordan man så reagerer på denne situation.

Med jødernes lange, traumatiske historie i Europa kunne man have forventet, at der blev spurgt ind til de store livsspørgsmål. Holocaust omtales, men ikke hvordan jøder har forholdt sig eksistentielt-religiøst eller religionsfilosofisk til denne katastrofe. 

Bogen har meget om rituel praksis, som også spiller en stor rolle i jødedom, men ud over troen på buddene for lidt om, hvad tro kan omfatte. 

Forfatteren har grebet sit emne for snævert an som lærebog til faget, og det kniber meget med at få stoffet op på et gymnasialt niveau, og nogle historiske oplysninger – herunder Messiasbegrebets kontekst –  kunne trænge til en faglig opdatering. Så bogen er altså bedst om hverdag og fest!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater