Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Jeg er SPROG

Anmeldelse

Jeg er SPROG

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Systime

Fag

AP

Bogens forfatter(e)

Mette Brusgaard, Allan Uhre Hansen

Antal sider

289

Pris

208 kr.,-
Anmeldt af_
Vorre

Meget solid publikation til AP

Med små 300 sider frembyder denne AP-bog langt mere materiale, end der er tid til at bruge i AP-kurset, men det gør heller ikke noget, fordi tekstudvalg, arbejdsmaterialer, sproglige og litterære informationer kan bruges i dansk, engelsk, latin og tysk, når AP-kurset er afsluttet.

Bogen kommer rundt om de obligatoriske emner sproghistorie og oldnordisk, morfemik, tegnteori med blandt andet emojis, sproglæringsstrategier, semantik, morfologi og bøjning, sætningens opbygning omkring verberne, litterær analyse, brevgenren med inddragelse af det retoriske pentagram, sproghandlinger, billedsprog, standardsprog over for dia-, socio-, etno- og kronolekt samt register, kohærens og kohæsion, konjunktioner, retorik og stilleje,  lixtal og aktiv-/passiv-brug, forvægt og bagvægt og intregrerer ganske naturligt substantiver, verber, pronominer, adjektiver, adverbier, præpositioner på dansk, engelsk og latin og kun meget lidt tysk med et utal af spændende øvelser og paropgaver.

Latin glider ind uden besvær og følger det overordnede program med de samme slags øvelser som dansk og engelsk med tekster fra Catul, Martial, Dicta Catonis, Plinius, tatovering på latin (s. 188), Pompeji-indskrifter samt Cicero, alt sammen almindeligt brugte tekster, men her fint i tråd med de danske og engelske analyseøvelser, og det er fornemt at introducere ordklasser og deres semantik sammen med litterær og retorisk analyse. Nyttig toolbox og bogliste med de væsentligste titler, sådan da.

Diskussionspunkter (ikke fejl!) er for eksempel de to hypoteser om indoeuropæisk i dag, interlatins præ- og suffiksers korte behandling, verbers kategoriseringer, sætningstypers og tempus’ terminologi + to petitesser: trykfejl: Heine: Der scheidene Sommer (s. 158), kortet s. 36 er for småt. Men tilbage står indtrykket af en kommende, meget vellykket grundbog i AP!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater