Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Jeg er en anden. En biografi om J.F. Willumsen

Anmeldelse

Jeg er en anden. En biografi om J.F. Willumsen

Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Forlag

Strandberg Publishing

Fag

Billedkunst på A-, B- og C-niveau

Bogens forfatter(e)

Henrik Wivel

Antal sider

544
Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Dybdegående formidling af en exceptionel kunstner

Billedkunstneren J.F. Willumsen (1863-1958) er tilsyneladende evigt aktuel. Et storslået udstillingsprojekt, hvor Willumsen Museum og Randers Kunstmuseum har vist en dialog mellem samtidskunstneren Martin Bigum, f. 1966, og Willumsens værker, er netop afsluttet. Udstillingen blev den største publikumssucces i Willumsen-museets historie. I kølvandet herpå er tobindsværket netop udkommet. Her formidler dr.phil. Henrik Wivel, f.1954, som den første et fuldstændigt billede af samspillet mellem Willumsens liv og værk med særlig betoning af billedkunstnerens partneres betydning, der alle selv var billedkunstnere: Juliette Meyer (1863-1949), Edith Wessel (1875-1963) og Michelle Bourret (1900-1989).

I prologen beskrives Willumsens særlige karakter, som har dannet udgangspunkt for bogens titel. Via kunstnerens mange selvportrætter i forskellige medier formidler Wivel, hvordan Willumsen ser sig selv i et dualistisk lys. Især i Det store relief, som han arbejdede på i 35 år, og som hænger på Willumsen Museum, ses to selvportrætter. Det vil sige, at personligheden er splittet op i henholdsvis to hoveder/ansigter med hver sin overkrop, som Willumsen benævner ”Refleksion” og ”Instinkt”, hvilket ”bliver udtryk for kunstnerens samlede forståelse af mennesket – og i videre forstand kunstneren som skabende væsen. Menneskets dannelse og selvforståelse skal, som kunstneren afbilder det, ske i en udveksling mellem det reflekterende, indadvendte og tænksomme og det udadvendte, lyse og favnende”.

Videre hvordan Willumsen i sin tid i Paris i slutningen af 1800-tallet var en del af kunstnermiljøet sammen med vennen Sophus Clausen (1865-1931), hvor de mødte Arthur Rimbauds (1854-1891) åndsbeslægtede og ven Paul Verlaine (1844-1896), som formidler dele af deres brevvekslinger, hvor Rimbaud beskriver, hvad der gør ham til poet i sætningen ”Jeg er en anden”. Jeg’et ser altså sig selv indefra, men også som en anden, der kan anskues udefra. Altså sammenligneligt med Willumsens syn på sig selv.

Wivel beskriver indgående Willumsens tre ægteskaber. Den første kunstner, han ægtede, var billedhugger Juliette Meyer, som kom fra det kulturelle borgerskab i København. Juliette Meyer var i første omgang hans elev. De flyttede umiddelbart efter giftermålet til Paris. Allerede tidligt går Willumsen nye veje ad kunstens stier, og faren og hustruen misbilliger dette, hvilket betyder, at faren stopper med at sende penge til opholdet. De får to drenge sammen. Parret skilles i 1898, da Willumsen i sit arbejde som kunstnerisk leder på Bing & Grøndahl har mødt billedhuggeren Edith Wessel. De gifter sig i 1903 og får to piger sammen og flytter til Paris i 1914, hvor de lever sammen til 1928. Willumsen har udødeliggjort hustruen i sit nok mest berømte maleri En bjergbestigerske II fra 1912. I 1930 gifter Willumsen sig med den franske danser og billedkunstner Michelle Bourret. Med hende intensiveres maleriet, og i en årrække besøger de hvert år Venedig, og Wivel skriver: ”Det er, som om Willumsen sammen med Michelle Bourret i Venedigs nætter sejler ind i en drøm. Værkerne er nærmest irreale på grænsen til det metafysiske”.

Bind 1 formidler årene 1863-1914 og vejen til at blive en frigjort kunstner, hvor symbolismen og senere ekspressionismen er karakteristisk. Bind 2 begynder i 1914 og slutter ved kunstnerens død i Cannes,1958. Begge bind har et righoldigt billedmateriale, som dokumenterer og ledsager teksten på fornemmeste vis. Bogværket er desuden et dokument over Willumsens store rejseaktivitet og bopæl især i Sydeuropa, hvor Frankrig, Italien og Spanien har fremtrædende roller og mangfoldige inspirationskilder, og hvor den græske billedkunstner El Greco (1541-1614) har en særlig plads.

At Willumsen havde et multitalent er uomtvisteligt, desuden viser dennes eftermæle utallige frembringelser, herunder medvirken til etableringen af Den frie udstillingsbygning i København i 1898, som han selv tegnede. Desuden etableringen af Willumsens Museum, som blev åbnet året før hans død i Frederikssund, og som han i øvrigt også selv havde været arkitekt bag.

Bogværket vil kunne yde stor nytte i undervisningen i billedkunst ved sin dybdegående formidling af en exceptionel og særegen kunstner, ligesom det er oplagt i tværfaglig sammenhæng med arkitektur og design, historie, dansk og samfundsfag og ved udarbejdelse af SRP-opgaver. Henrik Wivel har begået et uvurderligt værk.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater