Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Indblik i det tysktalende erhvervsliv

Anmeldelse

Indblik i det tysktalende erhvervsliv

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

København 2015 (Lindhardt og Ringhof Uddannelse)

Fag

Tysk

Bogens forfatter(e)

Dan Albertsen, Anne-Marie Mehl Knudsen og Martin Groh

Antal sider

190

Pris

245,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Denne udgivelse er primært rettet mod hhx, men annonceres også som egnet til de øvrige gymnasiale uddannelser i 2. og 3.g og er fremkommet ved interview med firmaernes PR-/marketingansvarlige. De repræsenterede virksomheder er Ritter (chokolade), Doppelmayr (skilifte), Rotkäppchen (mousserende vin), Flensburger Brauerei (øl), Victorinox (schweizerknive), Novescor (is), fritz-kola (læskedrikke), Weleda (naturkosmetik) Siegen (automobilindustri), hvoraf nogle efter anmelderens opfattelse er oplagte for danske elever, mens andre ligger noget fjernt i bevidstheden og interesse, men der er da noget at vælge imellem.

De enkelte kapitler er rigt illustrerede og indledes med selve interviewet i et pænt tysk talesprog, der dog undertiden kan forvirre lidt med hensyn til syntaks og sammenhæng, gloseret med vægt på virksomhedsøkonomi fulgt op af en firmavideo med brainstorming om brandet før videoen, spørgsmål til reklamesiden, øvelser til det specifikke ordforråd og en multiple choice-opgave til videoen fulgt op af generelle spørgsmål til brandet samt tværgående opgaver til virksomhedskultur. Kapitlet afsluttes med en dansk oversættelse af hele interviewet. Dette undrer anmelderen noget, fordi det i en vis grad gør arbejdet med originalteksten overflødigt.

Det næstsidste afsnit er inspirerende med hensyn til forskelle i forståelsen af dansk og tysk kultur, men igen: Hvorfor skal det oversættes til dansk?

Bogen slutter med et afsnit om kulturforståelse med basis i Clifford Geertz’, Richard Lewis’, Edward Halls og Geert Hofstedes nøglebegreber til en tværkulturel kulturanalyse. Men dette afsnit burde dog også have været på tysk ifølge bogens koncept.

Alt i alt leverer udgivelsen inspiration til en dialog mellem de gymnasiale uddannelser om et fælleskulturelt emne.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater