Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Ind i Sproget – Håndbog til almen sprogforståelse STX

Anmeldelse

Ind i Sproget – Håndbog til almen sprogforståelse STX

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Systime

Fag

Almen sprogforståelse

Bogens forfatter(e)

B. Bjerre, G.R. Nielsen, R. Forsberg

Antal sider

295

Pris

208 kr.,-
Anmeldt af_
Vorre

Solid AP-håndbog for stx

Det er en kendt lærebog, der nu er kommet i 4. udgave. I brugervenligt design og med tilføjelser til 3. udgaven.

Forfatterne betragter sprog ud fra de overordnede synsvinkler: struktur – praksis – begrebsverden, og bogen indeholder derfor kapitlerne: Hvad er sprog? Læringsstrategier, Grammatik, Semantik, Pragmatik, Sproghistorie, Lingua Latina, Stilistiske figurer, Værktøjskasse, Analyseeksempel, Teksteksempler, Grammatiske betegnelser, Supplerende materiale (Græske tal, Catul, Seneca), Litteratur- og billedliste, Stikordsregister.

Det er standardemner for en AP-bog med mange spændende øvelser og teksteksempler, og hvad der glæder denne anmelder især, er, at eksemplerne tages fra dansk, engelsk, tysk, fransk og spansk, afhængig af emne og øvelse selvfølgelig, men synsvinklen er åben over for de sprog, som eleverne møder i skolen og som turister.

Så mange sider, så meget stof, så mange fagudtryk kræver en intensiv forberedelse af eleverne, og der er væsentligt mere materiale, end man kan nå på AP-kurset, men bogen giver et solidt grundlag for behandling af sprog- og tekstarbejde i gymnasiets tre år, så at den altid kan bruges som opslagsbog og repetition gennem hele forløbet. Det er fint tænkt af forfatterne.

Så følger latindelen med tekster og øvelser til substantiver, adjektiver og verbers præsens og imperfektum; ingen pronominer ud over i gloserne? Latin behandles altså for sig, og det ville være en fordel for opfattelsen af latin som et sprog blandt andre sprog, at øvelserne var integreret ganske naturligt på linje med de moderne sprog og altså var med i eksempelmaterialet fra starten af. Det ville være et udfordrende, men også progressivt didaktisk projekt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater