Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Hybriddigte

Anmeldelse

Hybriddigte

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Dansklærerforeningens Forlag

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Benedikte F. Rostbøll, Elisabeth Friis

Antal sider

144
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Gamle genrer i nye gevandter? Men: What’s the fuck? 
Det er almindeligt kendt, at mellemkrigstiden var ét stort festfyrværkeri af eksperimenter inden for alle genrer. Via ismer som futurisme, dadaisme, ekspressionisme med videre var et digt for eksempel ikke længere noget ganske bestemt, hverken med hensyn til form eller indhold. Og opløsningen fortsatte i det helt ekstreme i de følgende modernistiske faser. Tendenserne, i opkogt eller original udgave, findes også i dagens danske digtning. Nu hedder det ”hybriddigte”.      
Det er titlen på en udgivelse af Benedikte Rostbøll og Elisabeth Friis, der som antologi med korte introduktioner og tilhørende elevspørgsmål opsamler de seneste års danske lyrik. Bogen er delt ind i fem afsnit: Performative selvbiografier og hverdagsliv (for eksempel Lone Hørslev); Postkolonialisme og identitet (for eksempel Naja Marie Aidt); Systemer og sætninger (for eksempel Martin Larsen); Google-poesi og postproduktion (for eksempel Christian Yde Frostholm) samt Stemmer i den medialiserede virkelighed (for eksempel Lars Skinnebach). Der er nu ikke meget nyt under solen, eksperimenterne er set før, en del mere fængende og i hvert fald mere originale, men her er dog opskrifter på hundesuppe og grisetæer, sådan som de helt nøgternt og uden bearbejdelse præsenteres af Eva Tind Kristensen. Men what’s the fuck, hvis digtene er gode (og det er de helt overvejende), og frem for alt: Det er jo en anden virkelighed, de beskæftiger sig med, nemlig senmodernismens identitetsforskydninger. For form eller ej, afsnit eller ej: Det tema, der går igen og igen, er netop: Hvem pokker er jeg, og hvad i alverden laver jeg her? Ja, jeg har ikke svaret, men det har nogle af digtene … Måske.

 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater