Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Hvor original var Jesus?

Anmeldelse

Hvor original var Jesus?

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Religon ?

Titel: Hvor original var Jesus? ?

Forfatter: Per Bilde ?

Forlag: Anis ?Pris: 348 kroner, 348 sider ?

Vurdering og anmeldelse: Hans Jørgen B. Thomsen ??******

Uomgængelig ?

Bogens svar er, når man lægger kristusmyten til side og fokuserer på modernitetens forståelse af det historiske ved Jesus, at Jesus? projekt lignede hele den stribe af jødiske Messiasprætendenter, der opstod i Israel i århundrederne omkring vor tidsregning. Dog var Jesus kvietist, han ville ikke fremkalde dette Messiasrige med vold, men overlod til Jahve at genrejse Israels 12 stammer. Det egentlige originale var, at Jesus allerede i sine ord og handlinger forudgreb dette “Gudsrige”. Og måske forudså han sin død som en sonende handling til genrejsningen af Israel. ??En sammenligning med andre jødiske Messiasprætendenter synes at være en ganske indlysende opgave, men den har indtil nu ligget upåagtet hen. Det er her, Per Bilde tager fat og yder et originalt forskningsbidrag. Han er forsigtig, det er hypoteser, men der anføres mange gode argumenter, ordnet som i et æskesystem. ??For at rydde banen til denne opgave giver forfatteren en omfattende redegørelse for Jesusforskningen inden for det sidste par hundrede år. Her viser forfatteren en næsten ufattelig belæsthed især af faglitteraturen til den tredje bølge i Jesusforskningen efter 1970. Hele molevitten præsenteres på en systematisk måde, der gør det overskueligt også for den almindelige læser. Det er simpelthen ren foræring! ??Hvad kan vi så bruge denne bog til i religionsundervisningen? Helt oplagt som inspiration til undervisningsforløb, der kan give eleverne en historisk bevidsthed om de transformationer, jødedom og kristendom gennemgår i Det Nye Testamente (NT). For mig at se er der ingen vej udenom. Den udbredte folkekirkelige lutherske fortolkning af NT synes jeg, man skal overlade til konfirmandundervisningen. I religion arbejder vi med et fag og dets metoder.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater