Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Historie i verdensklasse

Anmeldelse

Historie i verdensklasse

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Lindhardt og Ringhof

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Thorkil Smitt og Christian Vollmond

Antal sider

263

Pris

250,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Med udgivelsen af andet bind i Lindhardt og Ringhofs Verdenshistorie kan værket nu vurderes som en samlet helhed, og lad det blot være sagt med det samme, at vi her har en af de bedste, mest solide og udfordrende verdenshistorier til gymnasiet, som i den grad vil være velegnet som grundbog gennem alle tre år.

Forudsætningen er fortsat globalhistorie, hvilket naturligt nok fungerer væsentligt bedre i bind 2 (fra 1750 og frem), hvor forholdet mellem the West and the Rest i højere grad er knyttet tæt til hinanden, end tilfældet var i den foregående periode.

Der stilles krav til eleverne (og til underviseren) om et vist abstraktions- og refleksionsniveau. Historien opfattes og serveres ikke som simpelt afgrænsede færdigretter, der kan nydes portionsanrettet og halvlunkne, men præsenteres i al sin kompleksitet. Ulempen ved denne tilgang er naturligvis, at historien ikke fremstår så stringent og besnærende som samlet fortælling. Det er jo nemmere at overskue en god historie end en kompleks verdenshistorie.

Kilderne er overraskende gode, mange af dem nye og er stort set alle nyoversat til lejligheden. Man kunne dog have ønsket, at kildernes kontekst konsekvent blev præsenteret i starten af kilden frem for som et appendiks bagerst i bogen. Der er som i bind 1 fortsat små opgaver rundtom i teksten, som kan aktivere eleverne, og de svinger fortsat mellem det gode og det barokke.

Fint er det, at der ofte er litteraturhenvisninger sat ind som fodnoter – ikke så almindeligt i dette format, men en god ting, fordi eleverne her kan se, at historien ikke kommer dumpende ned fra oven, men er en konsekvens af forfatternes læsning og fortolkning af allerede eksisterende tolkninger af historien.

Bogen afsluttes med et fremragende oversigtskapitel, verdenshistorien på 20 sider, meget velegnet til at skabe overblik og til for eksempel et repetitionsforløb i 3.g.

Samlet set er denne verdenshistories to bind det bedste, mest ambitiøse og grundigst gennemarbejdede bud på en verdenshistorie til gymnasiet på markedet lige nu.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater