Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Her gøres hinduisme overskuelig!

Anmeldelse

Her gøres hinduisme overskuelig!

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Bjarne Wernicke Olesen, Jens Toft Ravn Pedersen og Silje Lyngar Einarssen

Antal sider

254

Pris

225,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Hinduismen er et vanskeligt undervisningsstof. Med religionens lange udviklingshistorie kan den fremtræde uoverskuelig med et væld af guder og mange måder at være hindu på.

Denne udgivelse søger med udgangspunkt i hinduismens helligste by og Indiens kulturelle hovedstad Varanasi at fremstille hinduismen i koncentreret form.

Med anvendelse af religionsfænomenologien, det helliges iscenesættelse i byens ritualer, højtider, hellige mænd, religiøs kunst og arkitektur, byens plan og geografi, Indiens geografi og det hellige sprog sanskrit bliver byens religiøse liv et prisme for hinduismens mangfoldighed.

Det er virkelig en god ide! Og det lykkes særdeles godt!

Gude- og frelselære samt religionshistorien indordnes under fænomenologien. Det giver ikke blot en overskuelighed, men er også den mest dækkende  måde at fremstille hinduismen på, hvor det mest af alt drejer sig om ortopraksis frem for ortodoksi.

Dette greb er også styrende for kildeudvalget, hvor meget er baseret på feltarbejde, som bogens team selv har foretaget. Gamle sanskrittekster er førstegangsoversat. Den nyeste forskning inden for hinduismen er inddraget, og undertegnede er blevet meget opdateret. Hinduismen sammenlignes også med andre religioner, især den lutherske kirke.      

Der er dog et emne, som bogens metode ikke får indfanget, og det er hinduismens samspil med det indiske samfund i nutiden – altså i det 20. århundrede. Navnet Gandhi nævnes en enkelt gang i forbindelse med de kasteløse, men ellers er der intet om hinduismens samfundsmæssige politiske side. Her må hentes supplerende stof til bogen, som jeg i øvrigt anbefaler rigtig meget.

Forfatternes sproglige formidling af stoffet er forbilledligt, velskrevet og appetitvækkende, som det er formet. Dertil har bogen gode aktiverende arbejdsspørgsmål og et flot indbydende billedmateriale. Med alt det må man overgive sig!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater