Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Grundbog i Bioteknologi 1. 2. udgave. Stx-udgave

Anmeldelse

Grundbog i Bioteknologi 1. 2. udgave. Stx-udgave

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Gyldendal

Fag

Bioteknologi

Bogens forfatter(e)

Kim Bruun, Pia Birgitte Geertsen, Karen Helmig

Antal sider

288

Pris

308,-
Anmeldt af_
Vorre

Stort!

Bioteknologi er et stort fag (kan kun læses på A-niveau). Et stort forlag har udgivet en stor bog, og der er stor tilstrømning til faget i gymnasiet.

Anden udgave af Bioteknologi er øget med ikke mindre end 40 procent målt i antal sider, så det er en stor og tung bog.

Reformen 2017 har givet mere arbejde til lærebogsforfatter, men i det her tilfælde har forfatterne haft udgangspunkt i en førsteudgave. Den har måske været produceret lidt hurtigt, men nu har man haft tid til større eftertænksomhed og inddraget erfaringer med faget. For eksempel kaldes lipider nu lipider og ikke fedtstoffer. Isomeri er forklaret bedre, kemiske forbindelser er behandlet mere omfattende, ligesom emnet reaktionstyper. Forhold, der sikkert vil være gavnlige for de elever, der især har vanskeligt ved de kemisk orienterede dele af faget.

Nye emner er inddraget, for eksempel et interessant afsnit om forholdet mellem bønner (altså planter) og jern. Der lærte jeg noget nyt. Molekylær gastronomi kan man læse om i kapitlet om carbohydrater, og vigtigheden af målenøjagtighed er fastslået. Men ellers bærer bogen præg af at være en kraftig redigering af første udgave, hvor dog de fleste emner er suppleret. For eksempel har vinfremstilling fået flere siders behandling. Desuden er afsnittet om navngivning af molekyler, som sædvanligvis volder eleverne problemer, øget med et lille afsnit om komplicerede molekyler, afsnittet om fødekæder og energistrømme er blevet forøget med tekst om mykorrhiza, og selv kapitlet om DNA og celledeling, der næsten er identisk med førsteudgaven, er blevet suppleret med afsnit om celledifferentiering og mutationer.

Illustrationer er i stor grad blevet genbrugt, men de halvdårlige er forbedret, for eksempel illustrationen af proteinsyntesen.

Bogen rummer som afslutning på hvert kapitel stadig analyse-, aktivitets- og træningsopgaver, hvor de sidste dog har fået bedre grafik.

En vægtig sag (næsten et kilo) til skoletasken.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater