Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Fysiologibogen, 2. udgave

Anmeldelse

Fysiologibogen, 2. udgave

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Nucleus

Fag

BIOLOGI

Bogens forfatter(e)

Bodil Blem Bidstrup, Søren Mortensen, Svend Erik Nielsen, Inge Marie Rasmussen

Antal sider

286

Pris

310,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Godt, at skolernes pedeller har en god lang sommerferie uden forstyrrelse fra lærere. Så får de tid til at kassere skolernes lagre af fysiologibøger, for den nye fysiologibog er ikke kompatibel med den tidligere udgave. Det er en helt ny bog og en smuk forbedring. Ikke siden jeg som barn sad godt skjult på et nøgent loftsrum og sammen med nabobørn i stor fryd bladrede i det illustrerede lægeleksikon, hvor organerne kunne foldes ud, og menneskets indre opleves, har jeg nydt fysiologiske illustrationer så meget som dem, der er bragt i Fysiologibogen, 2. udgave. Henning Dalhoff’s 3-d-illustrationer er en fornøjelse. Teksten er også god. Den er rettet mod biologi A, men kan udmærket bruges til biologi B eller bioteknologi for htx, som nu har fysiologidimension.

I overensstemmelse med nye læreplaner har molekylærbiologi fået en fremtrædende plads. Men ellers er det de traditionelle temaer, der dækkes med bogen. Immunforsvaret omfatter også bakterier og virus og logistisk vækst. Kapitlet er kraftigt forbedret, blandt andet med omtale af MHC-molekyler. Emnet sexologi er blevet døbt om til ”hormonsystemet”. Inden for alle emnerne er der temabokse om for eksempel EPO og fæcestransplantation. Min bekendte paddeekspert var begejstret for, at dyrs kredsløb lige er nævnt som indledning til menneskets kredsløb. Men jeg er lidt trist over, at nyrerne er faldet ud af udgaven. De har så meget relation til fysik og kemi, så man kan anskue over for de unge, at sciencefagene hænger sammen.

I samarbejdet med matematik kan Nernst-ligningen måske finde anvendelse.

Det er en meget omfattede og tilgængelig beskrivelse af menneskets fysiologi, så hvis en sygeplejestuderende vælger at læse bogen, vil han være godt hjulpet.

Men jeg forstår stadig ikke den illustration, der antyder, at sædceller borer sig ind i sertoliceller. Besynderligt.

Men vesikler kaldes depoter, og det er godt.

Jens Chr. Schous opdagelse er centralt placeret, så der er også noget for videnskabshistorien.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater