Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Fysiologibogen, 2. udgave

Anmeldelse

Fysiologibogen, 2. udgave

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Nucleus

Fag

BIOLOGI

Bogens forfatter(e)

Bodil Blem Bidstrup, Søren Mortensen, Svend Erik Nielsen, Inge Marie Rasmussen

Antal sider

286

Pris

310,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Godt, at skolernes pedeller har en god lang sommerferie uden forstyrrelse fra lærere. Så får de tid til at kassere skolernes lagre af fysiologibøger, for den nye fysiologibog er ikke kompatibel med den tidligere udgave. Det er en helt ny bog og en smuk forbedring. Ikke siden jeg som barn sad godt skjult på et nøgent loftsrum og sammen med nabobørn i stor fryd bladrede i det illustrerede lægeleksikon, hvor organerne kunne foldes ud, og menneskets indre opleves, har jeg nydt fysiologiske illustrationer så meget som dem, der er bragt i Fysiologibogen, 2. udgave. Henning Dalhoff’s 3-d-illustrationer er en fornøjelse. Teksten er også god. Den er rettet mod biologi A, men kan udmærket bruges til biologi B eller bioteknologi for htx, som nu har fysiologidimension.

I overensstemmelse med nye læreplaner har molekylærbiologi fået en fremtrædende plads. Men ellers er det de traditionelle temaer, der dækkes med bogen. Immunforsvaret omfatter også bakterier og virus og logistisk vækst. Kapitlet er kraftigt forbedret, blandt andet med omtale af MHC-molekyler. Emnet sexologi er blevet døbt om til ”hormonsystemet”. Inden for alle emnerne er der temabokse om for eksempel EPO og fæcestransplantation. Min bekendte paddeekspert var begejstret for, at dyrs kredsløb lige er nævnt som indledning til menneskets kredsløb. Men jeg er lidt trist over, at nyrerne er faldet ud af udgaven. De har så meget relation til fysik og kemi, så man kan anskue over for de unge, at sciencefagene hænger sammen.

I samarbejdet med matematik kan Nernst-ligningen måske finde anvendelse.

Det er en meget omfattede og tilgængelig beskrivelse af menneskets fysiologi, så hvis en sygeplejestuderende vælger at læse bogen, vil han være godt hjulpet.

Men jeg forstår stadig ikke den illustration, der antyder, at sædceller borer sig ind i sertoliceller. Besynderligt.

Men vesikler kaldes depoter, og det er godt.

Jens Chr. Schous opdagelse er centralt placeret, så der er også noget for videnskabshistorien.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater