Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

At forstå sproget dybere

Anmeldelse

At forstå sproget dybere

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Engelsk

Bogens forfatter(e)

Tine Vedel Eriksen

Antal sider

160

Pris

173,75,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Om end et sprogfag, er undervisningen i engelsk ofte bundet op på forløb, hvor temaet er styrende, for eksempel Gothic fiction. I Tine Vedel Eriksens nye bog er selve sproget det centrale.

Antologien beskæftiger sig med samspillet mellem sprog og magt med fokus på undertemaerne ”køn og seksualitet”, ”race og etnicitet” samt ”socialklasse” og tematiserer tendenser, der lige nu præger litteraturen i de engelsktalende lande.

Sproglig bevidsthed og sprogsociologi er i fokus. Thi et ord er ikke bare et ord! Et ord er ladet med betydninger, værdier, associationer og konnotationer; og måden at tale på kan sige meget om den talende såvel som vedkommendes opfattelse af det, som han/hun taler om.

Forskellige socialklasser bruger sproget forskelligt, ved vi. Nok betegner toilet og lavatory det samme fænomen, men anvendelsen synes klassebestemt. Og hvad er forskellen på gender og sex? Er man automatisk racist, hvis man bruger ord som Paki og nigger? Og hvad er a euphemism?

Bogen retter sig mod 2. eller 3. år af en gymnasial uddannelse. Den er pædagogisk bygget op i sin præsentation af de tre undertemaer, der indledes af spørgsmål og et billedmateriale, som udfordrer eleverne til at reflektere over egne holdninger til emnet. Det er ligeledes et plus, at de fleste af teksterne er nutidige, det vil sige fra efter år 2000.

Forfatteren anskueliggør på en lærerig og tankevækkende måde sammenhængen mellem sprogbrug og magt.

Bogen er bestemt kærkommen. Den er et frisk pust til undervisningen af eksempelvis dygtige/modne segmenter af elever, som har sproglig interesse og abstraktionsevne nok til at arbejde med sproget på et højere og interessant niveau.

Materialet er yderst velvalgt og vellavet med gode opgaver til samt stikordsregister. Derfor får bogen den højeste bedømmelse: seks stjerner ud af seks.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater