Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

At forstå sproget dybere

Anmeldelse

At forstå sproget dybere

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Engelsk

Bogens forfatter(e)

Tine Vedel Eriksen

Antal sider

160

Pris

173,75,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Om end et sprogfag, er undervisningen i engelsk ofte bundet op på forløb, hvor temaet er styrende, for eksempel Gothic fiction. I Tine Vedel Eriksens nye bog er selve sproget det centrale.

Antologien beskæftiger sig med samspillet mellem sprog og magt med fokus på undertemaerne ”køn og seksualitet”, ”race og etnicitet” samt ”socialklasse” og tematiserer tendenser, der lige nu præger litteraturen i de engelsktalende lande.

Sproglig bevidsthed og sprogsociologi er i fokus. Thi et ord er ikke bare et ord! Et ord er ladet med betydninger, værdier, associationer og konnotationer; og måden at tale på kan sige meget om den talende såvel som vedkommendes opfattelse af det, som han/hun taler om.

Forskellige socialklasser bruger sproget forskelligt, ved vi. Nok betegner toilet og lavatory det samme fænomen, men anvendelsen synes klassebestemt. Og hvad er forskellen på gender og sex? Er man automatisk racist, hvis man bruger ord som Paki og nigger? Og hvad er a euphemism?

Bogen retter sig mod 2. eller 3. år af en gymnasial uddannelse. Den er pædagogisk bygget op i sin præsentation af de tre undertemaer, der indledes af spørgsmål og et billedmateriale, som udfordrer eleverne til at reflektere over egne holdninger til emnet. Det er ligeledes et plus, at de fleste af teksterne er nutidige, det vil sige fra efter år 2000.

Forfatteren anskueliggør på en lærerig og tankevækkende måde sammenhængen mellem sprogbrug og magt.

Bogen er bestemt kærkommen. Den er et frisk pust til undervisningen af eksempelvis dygtige/modne segmenter af elever, som har sproglig interesse og abstraktionsevne nok til at arbejde med sproget på et højere og interessant niveau.

Materialet er yderst velvalgt og vellavet med gode opgaver til samt stikordsregister. Derfor får bogen den højeste bedømmelse: seks stjerner ud af seks.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater