Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Forfriskende tilgang til Shakespeare

Anmeldelse

Forfriskende tilgang til Shakespeare

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Columbus

Fag

Engelsk

Bogens forfatter(e)

Birgitte Speyer

Antal sider

192

Pris

206,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Denne lærebog er inddelt i fire kolonner, hvor hver kolonne tjener sit eget formål:

Kolonne nr. 3 indeholder Shakespeares egen tekst, kolonne nr. 2 gloser, kolonne nr. 1 forfatterens litterære kommentarer, for eksempel om puns, symbolism, themes og ikke mindst scenevirkemidler.

Kolonne nr. 4 indeholder kommentarer, der kan bibringe læseren en højere forståelse.

Forfatterens kommentarer er nyttige – og formuleret på et æstetisk smukt engelsk, man bliver glad af at læse.

Bogen indeholder uddrag fra tre dramaer: 1) Hamlet; 2) Macbeth; og 3) The Merchant of Venice. Den fokuserer på bestemte udpluk, det vil sige, at en masse er valgt fra. Referencer til græsk og romersk mytologi er nedtonet. Enhver har sine egne kæpheste, og man kan altid diskutere for og imod en bestemt udvælgelse.

Når bogen ligger på bordet, fungerer det godt med de fire kolonner med gloserne på venstresiden og Shake­speares ”brødtekst” på højre side. Sidder man med bogen i hånden, kan det føles upraktisk, at tekst og gloser ikke er på samme side (læsevinkel).

Ellers er idéen med de fire kolonner velvalgt for bogens emne og koncept – og bogen er relevant i forhold til reformen, hvor A-niveau fremover skal dykke ned i minimum to Shakespeare-tekster.

Til sidst i bogen er der en ganske kort opsamling af litterære og sproglige betragtninger, men man risikerer at overse dem. De kunne – udvidet med syv siders dybere introduktion til Shakespeare – med fordel have været flyttet om i begyndelsen af bogen. Dette kunne have givet et mere samlende overblik, hvilket synes at mangle.

Alt i alt fem stjerner ud af seks for en fortrinlig lærebog, som det er behageligt at arbejde med, og som giver en forfriskende ny og didaktisk vellavet indføring i en del af Shakespeares værk med en del opgaver og arbejdsspørgsmål.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater