Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Forbilledlig formidling

Anmeldelse

Forbilledlig formidling

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Columbus

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Finn Rasmussen og Peter Tygesen

Antal sider

216

Pris

179,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

At skrive en introduktion til et helt kontinent – fra homo sapiens rejste sig for cirka 60.000-100.000 år siden til nutidens cirka 40 nationalstater – synes som en uoverkommelig opgave, men det er lykkedes de to forfattere at skrive en forbilledlig klar og velskrevet bog om Afrikas historie. Bogen består af 18 kapitler fordelt på fire afsnit: 1) Afrika til cirka år 1500 – natur og menneskeliv; 2) Afrika 1500-1945 – Afrika i verdensøkonomien; 3) Afrika 1945-1989 – fri og afhængig og 4) Afrika efter 1989: den nye begyndelse. Bogen er tiltænkt fagene historie og samfundsvidenskab, og den tværfaglige tilgang fungerer glimrende. Med en svag slagside til det samfundsfaglige. Ambitionen præsenteres i indledningen som ”et samlet overblik over historien og dens indvirkning på fremtiden”,  og som sådan fungerer introduktionen som overordnet grundbog. Kan den som sådan stå alene? Uden tvivl, men de fleste undervisere vil nok supplere med kilder fra andre udgivelser (for eksempel Hilligsø Munks Afrikas historie eller Gilkærs Afrikas historie efter 1890).  På trods af bogens introducerende karakter viger forfatterne imidlertid ikke tilbage fra mere komplekse forklaringsmodeller, og de tør godt vise, at forskere kan være uenige. Historiens motor diskuteres flere steder: Er det økonomien? Er det naturressourcerne? Eller er det ideer, teknologi og kulturelle forhold, som driver historien? Denne form for diskuterende formidling er langt mere medrivende og stimulerende end den slaviske gennemgang af begivenheder. Man mærker, at man er i hænderne på garvede formidlere.

Bogen slutter af med et tankevækkende kapitel om Vestens forestillinger (læs: fordomme!) om Afrika, og det er bogens store fortjeneste, at læseren efter endt læsning vil have en langt grundigere forståelse af, hvilke udfordringer Afrika står over for, hvorfor de er opstået, og hvorfor 37 procent af alle Afrikas unge ønsker at forlade kontinentet. Jeg mindes ikke, at jeg som censor er stødt ind i deciderede Afrika-forløb (bortset fra Sydafrika og apartheid), men jeg er ikke i tvivl om, at Afrika – fortid og fremtid vil ændre på det. Det er da i hvert fald på tide.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater