Hvis danskundervisningen i perioder kan handle om analyseskemaer og påklistrede begreber, er det godt at huske på litteratur som genstand for oplevelsen. Føl dig frem forsøger at kvalificere den receptive læsning via affektteorier, hvor følelser forstås som udtryk for kulturelle strukturer, og dens udgangspunkt er, at alt udgår fra følelser, for eksempel vores politiske ståsted og forbrugsvaner.
Bogen er opbygget af otte siders affektteori om følelsesfællesskaber, stereotyper, sympatistrukturer med flere og er derefter et udvalg af 15 tekster med arbejdsspørgsmål. Arbejdsspørgsmålene går fra den konkrete oplevelse af teksten til analyse og fortolkning. De sidste 20 sider er til læreren med fortolkningsfif og materiale til opgaverne, for eksempel et refleksionsskema til at klippe ud.
Det ville være kærkomment med et effektfuldt udgangspunkt i oplevelsen af teksten. Men desværre synes jeg ikke, bogen helt hjælper mig til at skabe bro mellem den personlige oplevelse og den kvalificerede fortolkning. Teorierne med navne og begreber bruges ikke i det videre arbejde i bogen, og de spørgsmål, der knytter sig til den følelsesmæssige oplevelse, handler mest om oplæsning. Der er spørgsmål derudover, for eksempel at eleven skal tegne eller skrive frit på baggrund af sin læseoplevelse, men stadig mangler jeg en kobling mellem oplevelsen og den kvalificerede fortolkning. Hvad skulle den teoretiske gennemgang til for? Hvornår er det følelsesmæssige udgangspunkt særligt optimalt eller unyttigt i en litterær analyse, hvilke pointer ligger der i, at elever ikke har samme oplevelse trods idéen om affektive fællesskaber, hvordan kan man bruge begrebet om alignment på en kvalificeret måde og andre spørgsmål trænger sig på. I de indledende afsnit er et eksempel med en reklame og moderne markedsførings brug af følelser i forbrugskulturen. Spændende. Dette måtte bogen også gerne have uddybet mere af. Men i al fald bidrager bogen med påmindelsen om, at receptiv læsning skaber kontakt til teksten, og at følelser spiller en stor rolle i megen litteraturs tematikker.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode