Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturlæsning

Anmeldelse

Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturlæsning

Anmeldt af_
Lærke Weng Jensen

Forlag

Systime

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Helle Juhl Lassen

Antal sider

139

Pris

250,-
Anmeldt af_
Lærke Weng Jensen

En god påmindelse, men ikke helt gennemført

Hvis danskundervisningen i perioder kan handle om analyseskemaer og påklistrede begreber, er det godt at huske på litteratur som genstand for oplevelsen. Føl dig frem forsøger at kvalificere den receptive læsning via affektteorier, hvor følelser forstås som udtryk for kulturelle strukturer, og dens udgangspunkt er, at alt udgår fra følelser, for eksempel vores politiske ståsted og forbrugsvaner.

Bogen er opbygget af otte siders affektteori om følelsesfællesskaber, stereotyper, sympatistrukturer med flere og er derefter et udvalg af 15 tekster med arbejdsspørgsmål. Arbejdsspørgsmålene går fra den konkrete oplevelse af teksten til analyse og fortolkning. De sidste 20 sider er til læreren med fortolkningsfif og materiale til opgaverne, for eksempel et refleksionsskema til at klippe ud.

Det ville være kærkomment med et effektfuldt udgangspunkt i oplevelsen af teksten. Men desværre synes jeg ikke, bogen helt hjælper mig til at skabe bro mellem den personlige oplevelse og den kvalificerede fortolkning. Teorierne med navne og begreber bruges ikke i det videre arbejde i bogen, og de spørgsmål, der knytter sig til den følelsesmæssige oplevelse, handler mest om oplæsning. Der er spørgsmål derudover, for eksempel at eleven skal tegne eller skrive frit på baggrund af sin læseoplevelse, men stadig mangler jeg en kobling mellem oplevelsen og den kvalificerede fortolkning. Hvad skulle den teoretiske gennemgang til for? Hvornår er det følelsesmæssige udgangspunkt særligt optimalt eller unyttigt i en litterær analyse, hvilke pointer ligger der i, at elever ikke har samme oplevelse trods idéen om affektive fællesskaber, hvordan kan man bruge begrebet om alignment på en kvalificeret måde og andre spørgsmål trænger sig på. I de indledende afsnit er et eksempel med en reklame og moderne markedsførings brug af følelser i forbrugskulturen. Spændende. Dette måtte bogen også gerne have uddybet mere af. Men i al fald bidrager bogen med påmindelsen om, at receptiv læsning skaber kontakt til teksten, og at følelser spiller en stor rolle i megen litteraturs tematikker.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater