Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Fint billede af vor tids UK

Anmeldelse

Fint billede af vor tids UK

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Gyldendal 2013

Fag

Engelsk, SSO, SRP, AT, SAMF

Bogens forfatter(e)

Jan Erik Mustad, Jørgen Sevaldsen og Ole Vadmand

Antal sider

128

Pris

186,25,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Being British giver et fint nutidigt tidsbillede af Storbritannien. Det er solidt engelsksprogligt materiale, som retter sig mod undervisningen i engelsk og samfundsfag på gymnasialt niveau (ikke mindst hhx) og er velegnet til tværfagligt arbejde som AT og SSO.

Der er en del statistisk materiale, illustrative landkort og megen information om politiske og sociale forhold, hvorfor bogen er meget velegnet i samfundsfag.

Bogen er velskrevet, idet sproget flyder godt og er af tilpas sværhedsgrad. Flotte farvefotoer er med til at gøre bogen levende og layoutet indbydende, hvilket ikke er uvæsentligt, når vi gerne vil have eleverne til at læse.

Being British begynder med at forklare, hvad UK er, og giver et historisk tilbageblik. Dernæst ses på de politiske forhold, herunder 2010-valget med konservativ sejr og David Cameron som premierminister. Ligeledes emner som monarki, velfærdssamfund, socialklasser, uddannelsessystem samt hard power og soft power.  

De to sidste af de seks kapitler er Britain in the world (blandt andet om empire og decolonisation samt EU) og Multicultural Britain – a complex issue. De er med til at nuancere billedet af UK i forhold til landets aktuelle tilstand og problemstillinger.

Det er en lærebog, som i stil og indhold bestemt vil kunne appellere til vores elever.

Dog er det decideret en vidensbog mere end en sprogundervisningsbog. Det indebærer, at der er megen spændende faglig viden om det britiske samfund (om end ikke af teoretisk art). Til gengæld er der ingen sproglig didaktik; der er ingen gloser, men dog visse formidlende begrebstekstbokse holdt i små bogstaver.

Alt i alt er lærebogen fint materiale og gives fem stjerner af seks.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater