Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Fint billede af vor tids UK

Anmeldelse

Fint billede af vor tids UK

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Gyldendal 2013

Fag

Engelsk, SSO, SRP, AT, SAMF

Bogens forfatter(e)

Jan Erik Mustad, Jørgen Sevaldsen og Ole Vadmand

Antal sider

128

Pris

186,25,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Being British giver et fint nutidigt tidsbillede af Storbritannien. Det er solidt engelsksprogligt materiale, som retter sig mod undervisningen i engelsk og samfundsfag på gymnasialt niveau (ikke mindst hhx) og er velegnet til tværfagligt arbejde som AT og SSO.

Der er en del statistisk materiale, illustrative landkort og megen information om politiske og sociale forhold, hvorfor bogen er meget velegnet i samfundsfag.

Bogen er velskrevet, idet sproget flyder godt og er af tilpas sværhedsgrad. Flotte farvefotoer er med til at gøre bogen levende og layoutet indbydende, hvilket ikke er uvæsentligt, når vi gerne vil have eleverne til at læse.

Being British begynder med at forklare, hvad UK er, og giver et historisk tilbageblik. Dernæst ses på de politiske forhold, herunder 2010-valget med konservativ sejr og David Cameron som premierminister. Ligeledes emner som monarki, velfærdssamfund, socialklasser, uddannelsessystem samt hard power og soft power.  

De to sidste af de seks kapitler er Britain in the world (blandt andet om empire og decolonisation samt EU) og Multicultural Britain – a complex issue. De er med til at nuancere billedet af UK i forhold til landets aktuelle tilstand og problemstillinger.

Det er en lærebog, som i stil og indhold bestemt vil kunne appellere til vores elever.

Dog er det decideret en vidensbog mere end en sprogundervisningsbog. Det indebærer, at der er megen spændende faglig viden om det britiske samfund (om end ikke af teoretisk art). Til gengæld er der ingen sproglig didaktik; der er ingen gloser, men dog visse formidlende begrebstekstbokse holdt i små bogstaver.

Alt i alt er lærebogen fint materiale og gives fem stjerner af seks.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater