Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Fin tysk iBog om en individuel skæbne i DDR

Anmeldelse

Fin tysk iBog om en individuel skæbne i DDR

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Systime

Fag

Tysk

Bogens forfatter(e)

Birgitte Bjerre og Grete Ravn Nielsen
Anmeldt af_
gs_redaktor

De to øvede lærebogsforfattere har denne gang interviewet en bekendt/ven, der voksede op i DDR, blev fængslet for sine holdninger allerede i en alder af 17 år, og som i dag lever af at vise rundt i Hohenschön-hausen, det tidligere STASI-fængsel, og af at holde foredrag for de unge om frihedens ofte hårde beting-elser. Da mange af de trængsler, Mike Fröhnel (MF) møder i sit voksenliv, har deres grundlag i teenage-årene, passer hans beretning fint til målgruppen. Derudover har han fra barndommen altid haft en drøm om at rejse til Danmark, som først blev opfyldt efter murens fald og bevirkede, at han kom i den ene forfatters hjem, hvis datters essay udgør sidste tekst i bogen ved siden af perspektivtekster af Wolfgang Thierse, Claudia Rusch og Durs Grünbein, der fint kan sammenstilles med MF’s tanker. Disse er ordnet i 9 kapitler med gloseapparat, og da det er en gengivelse af et interview, fokuserer de to forfattere på tysk talesprog med gambits og mange øvelser i mundtlighed, i alt 50 opgaver. Interviewet kan s ses på de 25 videoer og læses på de 25 transskriptioner; mange af kapitlerne er delt i tre for ikke at blive for lange. Hvert kapitel indledes med spørgsmål til elevens forforståelse til det aktuelle DDR-element, en faktaboks om DDR, en faktaquiz, så man kan tjekke, om man har forstået fakta, med pointgivning, et ultrakort resumé af kapitlet; alt i alt en meget grundig forberedelse til videosekvensen, der efterfølges af mundtlige og skriftlige øvelser, individuelt og i par, spørgsmål til tekstforståelsen, krydsord, billeder fra MF´s liv, små videofilm til yderligere belysning af emnet samt mange indsættelsesøvelser. En fint tilrettelagt iBog med alle de opgavemuligheder i denne form for medie, og dermed et godt arbejdsredskab i tysktimen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater